• Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.

INFO Vestlandet 1.14.4? Hva skjer videre

Baktus_79

Eier
Forumleder
1564858205394.png

Torsdag 01.08 lanserte vi Vestlandet 1.14 som planlagt, med en time forsinkelse. Det som da skjedde kom ikke overraskende på oss, og jeg var godt forberedt på at noe som dette kunne skje. Jeg har utallige ganger tidligere skrevet at jeg aldri kommer til å slippe en versjon på Vestlandet som ikke er stabil nok, men denne gangen var det en større mulighet for at dette kunne bli bra. Jeg har tett fulgt med på jobben Mojang har gjort med Minecraft 1.14.4. Dette skulle være versjonen som tok for seg mange av de problemene som tidligere har vært på blant annet 1.14 - 1.14.3. Ytelse og måten chunks (kartet) blir håndtert på av den nye versjonen har ikke vært godt nok. Ja, det fungerer fint i singelplayer, men på en større Minecraft multiplayer server går det altså ikke bra.

Det er mange servere der ute som allerede har gått over til 1.14.4. Vi kan selvsagt ikke matche oss selv med de store gutta i utlandet med nok penger til å gjøre langt mer enn det vi kan få til, men vi kan selvsagt sammenligne oss med andre norske servere. Det er flere norske servere som har gått over til 1.14.4, og at det fungerer helt greit der, men det vi da ser er at de ikke har de samme spillerantallet som det vi har. Alle de større norske serverne har valgt å ikke ta skrittet mot 1.14.4 da den rett og slett ikke fungerer. Viktig å poengtere at det jeg her snakker om er normale survival servere, og ikke andre spillemoduser. Det er en stor vesentlig forskjell med å ha 1.14.4 på en creative server enn en survival som krever vanvittig mye mer.

Da vi åpnet Vestlandet for spillerne noen minutter før 20:00 så logget det på noen spillere, og vi endte opp på rundt 35 spillere. Server tps var da allerede på 13, noe som tilsier at dette vil gå fryktelig galt. Da klokken ble 20:00 begynte spillere å logge på, noe serveren ikke ville takle. Den ramlet rett og slett ned av seg selv. Alt dette har med problematikken rundt ytelsen.

Vestlandet 2019/2020
Det som mange da undres over er jo hva som vil skje videre på Vestlandet. Minecraft 1.14.4 er jo bare en versjon av spillet som ville gitt noen ekstra stuff og noen ekstra funksjoner, som selvsagt er gøy, men det betyr ikke at 1.13.2 ikke er godt nok. Vi vil fortsette å drifte serveren som vi har gjort på 1.13.2 ut 2019 og utover 2020, så det er ingen fare for at noe skal skje med tingene og claimene deres. Minecraft 1.14.x vil aldri komme til Vestlandet! Mojang har annonsert at de ikke lenger arbeider på 1.14.x, og at de heller fokuserer på at 1.15 vil få en bedre start enn 1.14. Dette betyr at Mojang har forlatt 1.14 noe som betyr at det ikke vil komme noen flere oppdateringer fra de.

Vi har store planer for Vestlandet med blant annet flere minigames og morsomme tiltak som vil øke spillegleden. Vi arbeider i disse dager med et quest system der spiller kan være med på et eventyr, løse oppgaver og være med på en historie. Dette vil bli i RPG stil som vil utspille seg på survival. Det skal fokuseres mer på byer, og byeier skal få flere funksjoner som vil gi byer større muligheter til å feks tjene penger. Som tidligere sagt så ønsker vi mange forslag fra dere på nye ting som spillere ville hatt glede av. Vi er åpne for nye forslag!

Hytale ligger fortsatt i planene for Vestlandet. Spillet er fremdeles under utvikling og vil forhåpentligvis bli tilgjengelig slutten av året eller starten av neste år. Ingen lanseringsdato er gitt riktig enda fra Hytale, men skal vi ta lærdom fra andre utviklere så går aldri lanseringer som planlagt, og ting blir utsatt. Men vi venter i spenning på at Hytale skal bli klar for verden! Vestlandet skal drifte Hytale server så snart den slippes. Betyr dette at vi ikke skal drive med Minecraft servere? Både ja og nei! I begynnelsen vil vi kjøre begge deler, men ser vi på sikt at Hytale er noe spillere vil ha så vil Minecraft mest sannsynlig forsvinne fra Vestlandet. Men alt dette er for tidlig å si noenting om, men det ligger allerede i planene. Vestlandet skal drive med Minecraft ihvertfall ut 2020, så det er ingen fare for at noe skal skje i morgen.

Aldri hørt om Hytale? Du kan lese mer om Hytale på http://www.hytale.no

Hytale vil i korte trekk konkurrere direkte med Minecraft da de er relativt like. Det Hytale gjør som ikke Minecraft gjør er å ta det enda ett steg videre.

Spawn
Vår kjære spawn har fått en liten ansiktsløft. Vi har lenge fått klager på at spawn området gir mye lagg når man løper igjennom for å ta en titt, og gjerne inne ved spillershops. Samtidig mens jeg arbeidet med 1.14 undersøkte jeg spawn området om hva som kunne være galt. Det var mye som tydet på at spawn hadde korrupte chunks som ikke samarbeidet helt med serveren. Jeg har nå regenerert alle chunks under spawn! Det var litt av en jobb, og jeg merket mens jeg drev på med regenereringen at områder spesifikt under spawn var vanskeligere enn alt rundt. Spillere fikk merke dette mens jeg holdt på da det lagget vanvittig.

To positive utfall ble resultatet av jobben!
  1. Spawn ble lagg fri da alle chunks ble slettet og regenerert. Det er nå mulig å fly rundt på spawn uten at man merker lugging.
  2. Sjøbunnen rundt spawn er nå 1.13 chunks noe som betyr at koraller og alt annet sjøliv pynter omgivelsene.

Flyttebokser
Det ble jo som sagt ingen oppdatering til 1.14.4. Alle forberedelser er gjort forgjeves, og man kan trygt pakke ut alle tingene sine. Til alle dere som har hentet ut flyttebokser: disse vil ikke forsvinne og dere kan bare beholde de som et fint lite minne fra det som kunne blitt 1.14.4!

1.14 planer --> 1.13.2
Vi hadde jo en del planer for Vestlandet 1.14 som besto av en god del arbeid rundt det jeg skrev ovenfor, men det jeg ikke har nevnt er at 1.14 skulle være versjonen der vi ikke ønsket å ha claims i Nether. Årsaken til dette er mange, og noen av disse er rett og slett å få økonomien mer stabil. Folk claimer områder som gir de store fordeler uten noe som helst risiko. Ja, det var fint så lenge det varte, men nå har vi testet det og sett at det gir for store fordeler.

Det var det første, og det andre er at vi også ønsker å ha en månedlig reset på både The End og Nether. Alle visste at både Nether og The End skulle resettes ved overgangen til 1.14, og av den grunn vil jeg nok tro at de fleste har sikret seg det de har på claimene sine i Nether. Dersom det ikke er gjort, er det fortsatt en sjanse for at du kan hente dine ting i Nether.

Restarten som skjer natt til mandag 05.08 kl 3:00 vil ha instrukser til å resette både The End og Nether. Claims er allerede nå avskrudd i Nether slik at ikke nye claims vil dukke opp. Det kan også være smart å fjerne deres claims i Nether så disse ikke går tapt. Nether og The End har en tendens til å bli veldig skrapet for alt mulig veldig raskt. Etter å ha hørt spillere komme med flere tilbakemeldinger over lang tid ønsket vi dette på 1.14, men når dette da ikke blir noe av vil dette bli en del av den nye hverdagen til 1.13.2.

-----
QA
Hvorfor klarer alle andre å ha 1.14.4 på sine servere og ikke dere?
Dette er ikke helt riktig da de fleste store norske serverne ikke kan drifte en forsvarlig stabil server på en normal survival spillermodus. Les ovenfor i denne posten som beskriver hvorfor dette ikke er en god løsning for Vestlandet og andre større norske servere.

Når blir det reset på Vestlandet?
Det blir ingen reset på Vestlandet før 1.15 dukker opp, stabil vel og merke. Skulle det dukke opp store mange tilbakemeldinger der spillere ønsker full reset så må vi jo ta det til vurdering, men foreløpig så er planen som nevnt over.

Skal Vestlandet være på 1.13 helt til 1.15 kommer ut?
Ja, Vestlandet skal ikke oppdateres før 1.15 dukker opp.

Men jeg kan jo logge på med 1.14.4. Hvorfor er det ingen 1.14 ting her?
Vestlandet er på versjon 1.13.2 på survival. Du kan logge inn på Vestlandet med alle de nyeste versjonene av Minecraft, men i og med at serveren ikke er på 1.14 vil heller ikke 1.14 ting være tilgjengelig for spillere.
-----

Jeg ønsker alle spillere velkommen til Vestlandet, og håper dere vil ha det helt supert! Det har ihvertfall vi i staff teamet! Om du skulle ha spørsmål vedrørende noe på serveren må du ikke nøle med å ta kontakt med oss.

In-game selvhjelp:
/linker - Se viktige linker som kan være til hjelp
/rapport - Send en privat beskjed til alle i staff som er pålogget
/staff - Se hvem som er i staff teamet
/discord - Få Discord link. Staff er som regel alltid tilgjengelig på Discord

Kjekkare når ingen har noge, og nytt map med møkje å utforska e også kjekkare enn nåværande situasjon. Detta syns eg.
sånn var det for mindre en et år siden da. men enig i at et nytt map er sårt trengt. Men noen liker og bygge på store prosjekter, gjerne over flerne år. Vet om Us servere som ikke ikke har hatt restart på mange år. Noe som er litt kult i mine øyner. Alså dem har restart av map men ikke av spilleres byggverk og det dem har oppnådd ellers. Ser ikke poenget i at en skal restarte så ofte og ta alt i reprise.. :)