• Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.

INFO Vestlandet 1.14

Baktus_79

Eier
Forumleder
1555942485198.png

Da er tiden inne for å begynne å tenke på oppgraderingen til Minecraft 1.14!
Minecraft 1.14 vil etter all sannsynlighet bli sluppet i morgen. Dette betyr at det ikke vil ta veldig mange dagene før vi kan begynne å klargjøre serveren for 1.14.

Hva er nytt på Minecraft 1.14:
  • Bambus
    • Bambus kan bli funnet spredt rundt omkring i jungler
    • Kan også bli funnet i skipsvrak og templer
    • Pandaer kan droppe bambus om de blir drept
    • Bambus kan bli så høye som 16 blokker maks
    • Bambus kan også brukes som brensel
    • Pandaer spiser bambus
    • Passer ypperlig til å lage staver eller feks stillas
  • Barrels
    • Er tilsvarende som en kiste, men kan plasseres på trange steder, og du kan lukke den opp
    • Genereres i landsbyer der det er fiske hytter
    • Kan craftes av 6 planker og 2 planker slabs
  • Bells
    • Kan spilles av en lyd når den blir slått på
    • Blir generert i landsbyer
    • Når den slås på under et raid i en landsby vil illagers lyse opp
    • Kan ikke craftes
  • Blast furnace
    • Denne er 2 ganger raskere enn en vanlig ovn, men gir bare halvparten tilbake
    • Genereres i landsbyer
    • Kan craftes med 3 smooth stone, 5 iron ingot og 1 ovn
  • Cartography table
    • Kan klone, utvide eller låse kart
    • Genereres i landsbyer
    • Kan craftes med 2 papir og 4 planker
  • Campfire
    • Brannen sprer seg ikke
    • Kan craftes med 3 pinner, 1 coal eller charcoal og 3 blokker wood uansett type
  • Composter
    • Omdanner avlinger og planter til gjødsel som hjelper avlinger med å gro raskere
    • Kan craftes med 3 fences og 3 planker
    • Genereres i landsbyer
    • Det er totalt 7 kompostnivåer
  • Fletching table
    • Kan craftes med 4 planker og 2 flint
    • Foreløpig ukjent funksjon
  • Grindstone
    • Kan brukes til å kombinere to items med enchants slik at den ene kommer høyere i level
    • Kan også fjerne enchants fra et item
    • Kan også reparere items
    • Craftes med 2 stick, 1 stone slab og 2 planker
  • Lantern
    • Gir en lysstyrke på 15, altså 1 styrke mer enn torch
    • Craftes med 8 iron ingot og 1 fakkel
  • Lectern
    • Brukes som et bord med skråplan for en bok
    • Kan craftes med 4 slabs planker og 1 bokhylle
  • Loom
    • Brukes til å designe bannere
    • Craftes med 2 strings og 2 planker
    • Genereres i landsbyer
  • Scaffholding
    • Dette er en blokk som utformes av bambus og string, og kan plasseres oppå hverandre slik at du får et stillas
  • Sign
    • Skilt kommer nå i alle typer tre
  • Smithing table
    • Denne har ingen funksjon bortsett fra å være dekor/pynt
    • Craftes med 4 planker og 2 iron ignot
  • Stairs
    • Flere stairs er blir lagt til
  • Stonecutter
    • Brukes som en enklere måte å lage slabs og trapper
  • Crossbow
  • Fox
    • Rever er nå lagt til på 1.14. De sover gjerne på dagtid men jakter på natten
  • Panda
    • Man kan lese deres følelser på ansiktet
    • Når baby panda nyser vil den til tider droppe slimeball
    • De kan rulle og sitte på bakbena
  • Ravanger
  • Wandering trader
Foruten disse nye tingene vil det nå også være mulig å raide en landsby. Les mer om dette her https://minecraft.gamepedia.com/Raid

Men hva blir planen ved overgangen?
For at alle de nye kule 1.14 tingene skal bli en realitet på Vestlandet er det ingen annen utvei enn å kjøre et map reset. Vi MÅ generere et nytt 1.14 map for at dette skal være tilgjengelig for spillerne. Ikke alt selvsagt. Craftbare items vil selvsagt være der, men nye mobs ol vil by på problemer om vi ikke gjør det + alle de nye tingene som spawner rundt omkring på mappet.

Vi legger til rette for at alle spillere skal få med seg mest mulig.
  • Alle får med seg ranks
  • Alle får med seg penger
  • Alle får med seg stats
  • Alle får med seg items som blir liggende i backpack (/pv)
  • Alle vil få muligheten til å lagre sitt inventory 1 gang slik at dette kan hentes frem på 1.14 (Shulker bokser vil bli utdelt)
  • Alle vil kunne velge ut ETT område de ønsker å flytte over til 1.14. Dette betyr at alle items som blir liggende i kister på område vil kunne bli med over (med en risk for at det kan gå galt)
  • mcmmo stats vil bli med over
  • Jobs stats vil bli med over
Enderkiste vil IKKE bli med over til 1.14! Ikke oppbevar items i enderkisten om det skal være med videre!

I løpet av de neste dagene vil spillere kunne markere ut sine områder de ønsker å få flyttet over til 1.14. Alle vil få lagret sine inventories slik at dette vil kunne bli hentet opp igjen etter map reset og når vi er på 1.14. Når vi går over til 1.14 vil områdene deres bli plassert der dere selv ønsker. Grunnen til dette er at samme sted trenger ikke passe like godt som på 1.13 mappet.

Dere alle må bare spørre om det er noe dere lurer på, og spør gjerne en gang for mye enn en gang for lite slik at overgangen for deg blir best mulig. Mye av dette ligger på deg som spiller, og du må ta dine grep før vi tar ned 1.13. Enten som en kommentar her, eller en dm til meg på Discord eller her på forumet @Baktus_79

Jeg kommer med informasjon fortløpende så hold dere oppdaterte om nye endringer i planene.

Når vil dette skje?
Det er fremdeles usikkert, men sett historisk så vil Spigot ha sin utgave klar innen uken er ferdig. Da vil vi begynne våre tester og lager en oversikt på hva som virker og ikke. Ingenting vil skje FØR alt er stabilt og klart.

Se videoguide vedrørende flytting!

Sist redigert:

Baktus_79

Eier
Forumleder
Blir mobs tatt over når du tar med ett område? Hvis ikke burde og engangs bruk safarinett bli delt ut.
En overføring som dette er aldri 100% sikkert, og da spesielt på dyr, mobs og villagers. Dyr kommer som regel greit over, men ikke alltid. Villagers er veldig usikkert. Å bruke safarinett er heller ingen god løsning da det ikke er helt sikkert at denne blir klar for 1.14 i tide. For nå så satser vi på at det går bra, men man kan aldri være sikker på at det blir riktig. Dette gjelder alt!

Baktus_79

Eier
Forumleder
Dette kan se ut til å gå relativt raskt! Flere plugins er allerede klare for 1.14, og Spigot er allerede ute med pre-release 5.
I morgen vil jeg lage ferdig en plugin som vil gjøre det mulig for dere å markere opp deres område.

Funksjonen jeg ser for meg er at dere markerer 2 hjørner som når dere claimer.

/område a Markerer det ene hjørnet
/område b Markerer det andre hjørnet diagonalt

Denne pluginen vil jeg få ferdig i morgen etter jobb, og vil mest sannsynlig bli tilgjengelig i morgen kveld. Da vil det være mulig å markere opp sine områder. Det er viktig at dere ikke tenker claims når dere skal markere opp! Et område er et område du selv bestemmer. Om det er 4-5 eller 10 claims innefor markeringene dine så har det ingen betydning! Ett område! Ikke ett claim!

Mer info vil bli lagt ut når dette er klart, men bare vær forberedt på at det er slik det blir.

Baktus_79

Eier
Forumleder
Da begynner ting å bli klart for dere spillere slik at dere kan gjøre de forberedelsene dere må gjøre for å kunne flytte over områder og items.

/område a Markerer det ene hjørnet
/område b Markerer det andre hjørnet diagonalt
/område info Se koordinatene der du har markert
/område slett Slett dine markeringer. Dette om du feks ikke vil flytte over ditt område likevel
/område Se hjelpesiden

Ikke tenk på høyde! Bare marker disse 2 hjørnene. Om bakken er lavere enn der du startet så ikke bry deg om det. Høyden tar jeg meg av når jeg skal overføre. Husk! Om du allerede har markert et område så er ikke det endelig. Du kan når som helst gjøre det om igjen. Når du skriver /område a så vil koordinaten for A blir skrevet over med den nye, og det samme gjelder naturligvis for markering B. Dette kan du gjøre så mange ganger du vil frem til jeg tar ned 1.13 serveren.

Som lovet låner vi bort 10 flyttebokser (shulker bokser) slik at dere kan fylle disse med items, for så å legge det i inventoriet. Når vi stenger ned 1.13 vil jeg lagre alle spillere sin inventory, inkludert de som ikke er på, slik at vi kan hente dette opp igjen på 1.14. Disse flytteboksene vil ha en tidsbegrensning slik at når 1.14 er oppe og går pakk ut tingene. En liten stund etter Vestlandet 1.14 har kommet opp vil disse forsvinne. Er det items i boksen vil dette forsvinne med boksen, men ingenting vil skje før informasjon er gitt.

Flytteboksene kan hentes ved hjelp av /flytteboks
Dette vil kun fungere en gang. Har du fullt inventory vil den fortelle deg på forhånd at du må lage plass til 10 bokser. Backpack /pv /bp /backpack kan også benyttes!

Tips:
Bruk gjerne kister og plasser de innenfor området ditt. Dette vil da bli med på flyttelasset. Men vær advart! Det kan skje ting når overføringen skal skje og ting kan bli savnet. På egen risiko! Å lagre inventoriet er relativt trygt.

Dyr og villagers er veldig tvilsomt. Dyr kommer som regel over, men villagers er en stor risiko og kan forsvinne ved overføringen. Det er heller ingen garanti for at de har de samme egenskapene OM de skulle bli med over.

Det kan være greit å sette igang allerede nå med disse forberedelsene slik at du har gjort deg ferdig. Vestlandet 1.14 kan være nærmere enn du tror. Kommer med fortløpende info her så fort det dukker opp noe.

Nå er det slik at mappet på 1.14 blir så og si identisk med det vi har idag, som betyr at alle områdene dere merker opp vil bli plassert på samme sted! Dermed, ikke unclaim noenting på 1.13! Da vil de stå uclaimet om de var claimet.

Sist redigert:
Har en guardian farm, men usikker på om jeg plasserer ocean monument om det spawner fortsatt guardians siden det er håndplassert. Viss dette ikke går, er det mulig og bare få sette farmen ved ett annet ocean monument?

Du oppfordrer til at vi skal forberede oss på overgang til 1.14. Skjønner at du ikke kan spikre noen dato, men hvor god tid har jeg på meg? Over en uke, under en uke?

Baktus_79

Eier
Forumleder
Har en guardian farm, men usikker på om jeg plasserer ocean monument om det spawner fortsatt guardians siden det er håndplassert. Viss dette ikke går, er det mulig og bare få sette farmen ved ett annet ocean monument?
Så vidt jeg vet skal ikke 1.14 være så veldig stor forskjell fra 1.13 med unntak av store endringer på villagers og pillagers.

Dette området, vil det inkludere alt fra Y0 til Y256? Har markert mitt område nå, men markerte nær vannflaten (Y63) og har noen store underjordiske områder jeg gjerne vil ha over (som vel å merke er innenfor mitt markerte område på X/Z, men under Y-nivået jeg markerte). Burde jeg markere jeg markere området lavere eller ordnes dette?

Dette området, vil det inkludere alt fra Y0 til Y256? Har markert mitt område nå, men markerte nær vannflaten (Y63) og har noen store underjordiske områder jeg gjerne vil ha over (som vel å merke er innenfor mitt markerte område på X/Z, men under Y-nivået jeg markerte). Burde jeg markere jeg markere området lavere eller ordnes dette?
Det gjeld fra bedrock t skylimit ja.