• Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.

INFO Vestlandet 1.14

#21
Vil det si at en kan slette claim på 1.13 mappet _etter_ at vi har gått over til 1.14 ?

Vet ikke om jeg helt skjønte det der ? :p Alså en får med seg et område fra 1.13 over til 1.14 og ønsker jo og slette andre claim/områder for og få med claim blokkene :)
 

Baktus_79

Eier
Forumleder
#22
Vil det si at en kan slette claim på 1.13 mappet _etter_ at vi har gått over til 1.14 ?

Vet ikke om jeg helt skjønte det der ? :p Alså en får med seg et område fra 1.13 over til 1.14 og ønsker jo og slette andre claim/områder for og få med claim blokkene :)
Selve claim dataene ligger på egen plugin. Det vil si at uansett hva slags kart vi bruker vil alle claims fremdeles ligge på samme koordinat. Antall claimblocks du da har og de du har brukt på å claime vil følge naturlig med over til 1.14 serveren og mappet.
 

Baktus_79

Eier
Forumleder
#28
Flere som tror de MÅ bruke flyttekassene. Nei, de må ikke brukes om du har egne shulker bokser. Om du ikke har behov for de så kan de bare leveres tilbake eller ødelegges i lava, puttes i søppelkassen /søppel eller bli ødelagt på en annen måte.
 
#31
Så vidt jeg vet skal ikke 1.14 være så veldig stor forskjell fra 1.13 med unntak av store endringer på villagers og pillagers.
Ikke det jeg mente, siden monumentet er plassert og ikke naturlig generert er jeg usikker på om guardians vil bli spawnet der. Mulig og få bare plassert delen jeg har bygget til farmen over ett annet monument om det ikke går?
 

Baktus_79

Eier
Forumleder
#33
Ikke det jeg mente, siden monumentet er plassert og ikke naturlig generert er jeg usikker på om guardians vil bli spawnet der. Mulig og få bare plassert delen jeg har bygget til farmen over ett annet monument om det ikke går?
Nå er det sånn at å tilpasse for 100 spillere blir alt for mye arbeid, så jeg ønsker å si nei til dette.
 

Baktus_79

Eier
Forumleder
#34
Heisann dere

Det kan virke som jeg har tatt veldig feil når det gjelder release av 1.14. Det har blitt gitt små hints her og der som kan tyde på at dette også kan ta lang tid, akkurat som på 1.13. Som dere alle husker så var release av 1.13 en stor fiasko, og det tok måneder før ting var spillbart. Nå ønsker jeg ikke å direkte sammenligne 1.13 release med 1.14 release da det ikke er like mange skumle endringer som var gjort med 1.13.

API endringer på 1.14 er langt mindre enn på 1.13, det er fakta!

Jeg har ingen tro på at dette vil ta like lang tid som på 1.13, men jeg tror vi ser for oss en del uker før det i det hele tatt blir en skikkelig release. Jeg vil hele tiden legge ut informasjon her om fremdriften sånn at alle vet hva som skjer og eventuelt når vi kan forvente Vestlandet 1.14. Jeg får stadig mange spørsmål om når Vestlandet 1.14 blir lansert, og svaret til det er som følger.....

Per nå har Spigot sluppet sin pre-release versjon 5, og i den utgaven er det mange bugs som må fikses. En pre-release er å kunne sammenligne med en alpha utgave av et program, altså en utgave man ikke kan stole på i form av data tap og mye annet merkelige ting som kan skje. Korrupte maps, items som forsvinner, laggy server er bare noe av det jeg kan nevne som er en relativt stor risiko for disse pre utgavene. Når det gjelder overgangen til Vestlandet 1.13 så var jeg for utålmodig og slapp den alt for tidlig. Jeg burde definitivt ventet mye lengre! Denne gangen tar jeg lærdom av det vi gjorde forrige gang og Vestlandet 1.14 vil ikke bli en realitet FØR Spigot/Paper har sluppet sin stabile utgave!

Slik jeg ser det nå tar det mye lengre tid enn først antatt! Følg med på denne tråden for mer informasjon i fremtiden.

På første siden vil dere også se en prosessbar som indikerer sånn ca hvor vi er i løypa totalt sett. Denne inneholder alt fra plugins som er klare, forberedelser til 1.14 og arbeid på 1.14!

1556401042722.png

Som en avsluttende kommentar til Vestlandet 1.14 i denne posten:
Ja, vi ønsker å være raskt på plass med 1.14, men ikke på bekostning av kvalitet!
 

Baktus_79

Eier
Forumleder
#37
Hei og hopp!

Det er noen få dager siden jeg oppdaterte dere med ny informasjon siden sist. Paper 1.14 er godt på vei og holder et jevnt tempo mot å bli ferdig. Jeg tror fortsatt det tar noe tid før dette blir stabilt nok til å kunne brukes på Vestlandet. Paper eller Spigot vil ikke slippe en stabil utgave før Minecraft 1.14.1 er lansert, noe som ikke blir så veldig lenge til.

Jeg ser flere og flere plugins bli klare for 1.14 så ting går den riktige veien.

Spigot/Paper gikk for ett par dager siden ut av sin pre-build til dev-build. Dette betyr at de nå har begynt å kode på det som vil bli den stabile utgaven. 1.14-pre-build har blitt jobbet med i månedsvis, og blir grunnsteinen for Spigot 1.14.x

Det er fremdeles ingen ETA (Estimated Time of Arrival) på når Paper 1.14.x blir stabil og heller ingen ETA på når Vestlandet 1.14.x blir en realitet.

Dere legger sikkert merke til at jeg blander Paper og Spigot om hverandre, og litt av årsaken til dette er fordi:
I begynnelsen så var det en server programvare for Minecraft som ble kalt Bukkit. Dette ble den mest populære server programvaren for Minecraft som tok i bruk plugins. Bukkit ble på et tidspunkt tatt ned, men det er en helt annen historie. Spigot teamet mente at Bukkit koden kunne vært redusert og optimalisert mye bedre, slik at serverne ville fungere smidigere. Spigot tok derfor Bukkit koden og gjorde den bedre. Paper teamet hadde den samme følelsen om Spigot, og derfor tok de Spigot koden og gjorde den bedre og langt mer optimalisert for Minecraft servere.

Vestlandet bruker Paper på sine servere, og er gjerne den mange sverger til. Spigot er den mest kjente per idag, og er den som blir brukt mest. Det er en del forskjeller mellom de begge, men i og med at Paper bygges på Spigot koden fungerer de fleste Bukkit/Spigot plugins også på Paper. Ved få tilfeller har jeg sett at plugins ikke vil fungere på Paper, men det er en sjeldenhet.

Av det jeg skriver her så betyr det at Paper må vente på at Spigot slipper sin stabile 1.14.x før Paper bygger sin stabile utgave.
 
Sist redigert:

Baktus_79

Eier
Forumleder
#38
Minecraft 1.14 er like horribel som lanseringen av 1.13. Full av bugs og vanvittig ustabilt! Det er helt på trynet hva Mojang klarer å kaste ut av det kontoret sitt i Stockholm! De burde absolutt ha ventet mye lengre og brukt mye mer tid på det.

Men 1.14.1 er rett rundt hjørnet med mange bug fiks

1557093456350.png
 

Baktus_79

Eier
Forumleder
#40
Jeg har idag satt opp en test server på 1.14 så vi kan få en bedre oversikt over hva som er forventet. Kunne raskt se at 1.14 er relativt treg og sliter tungt med chunks, men med noen få staff på samtidig så merker man at hjulene jobber hardt. Jeg kan si med en gang at ingenting vil skje før 1.14.1 ELLER 1.14.2 er på plass.

Nå er det forventet at Minecraft klient 1.14.1 blir sluppet allerede på mandag, og i løpet av neste uke regner jeg med at vi har en Paper versjon som også går på 1.14.1. Vi kommer til å teste en god del de neste ukene. Mange plugins er på plass allerede, så det er ikke så veldig mange vi savner.

Per nå så mangler vi 3 nøkkelplugins for å kunne kjøre serveren på minimal brukeropplevelse, men totalt sett så er vi nesten på plass. Vi mangler en del plugins som er beregnet på staff, men som man kan klare seg uten.

Totalt sett så mangler vi så langt
  • Trade
  • mcMMO for hester
  • Pet
  • Kick From Claim
  • Salg av claims
  • Dynmap
  • Duels
  • ChatFeelings
  • AutomaticInventory
  • Jobs
  • WorldEdit
  • WorldGuard
Så med en pluginliste på totalt 45 så er ikke dette så veldig ille. Da vil jeg si vi har kommet langt. WorldEdit er vi totalt avhengig av for å kunne laste inn deres områder. WorldGuard er vi nødt til å bruke i forbindelse med admin claims. Jobs er også en MÅ ha plugin da jeg føler at total opplevelsen på serveren blir svekket om man ikke kan tjene penger via Jobs.

Jeg må jo si at etter å ha testet 1.14 så synes jeg det er flere aspekter som virkelig gjør en forskjell fra de andre versjonene. Ikke praktisk, men rent visuelt! De 2 nye dyrene, panda og rev, er virkelig artige skapninger som har personligheter i motsetning til alle andre dyr på Minecraft. For ikke å snakke om campfire med animert røyk. Endelig skal det gå an å lage skikkelige piper uten å måtte bruke spindelvev. Bannere feks...endelig er det en skikkelig editor ingame som gjør design langt enklere.

Det er bare å glede seg til Vestlandet 1.14! Det gjør ihvertfall jeg