• Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.

INFO Vestlandet 1.14

Baktus_79

Eier
Forumleder
Jeg har idag satt opp en test server på 1.14 så vi kan få en bedre oversikt over hva som er forventet. Kunne raskt se at 1.14 er relativt treg og sliter tungt med chunks, men med noen få staff på samtidig så merker man at hjulene jobber hardt. Jeg kan si med en gang at ingenting vil skje før 1.14.1 ELLER 1.14.2 er på plass.

Nå er det forventet at Minecraft klient 1.14.1 blir sluppet allerede på mandag, og i løpet av neste uke regner jeg med at vi har en Paper versjon som også går på 1.14.1. Vi kommer til å teste en god del de neste ukene. Mange plugins er på plass allerede, så det er ikke så veldig mange vi savner.

Per nå så mangler vi 3 nøkkelplugins for å kunne kjøre serveren på minimal brukeropplevelse, men totalt sett så er vi nesten på plass. Vi mangler en del plugins som er beregnet på staff, men som man kan klare seg uten.

Totalt sett så mangler vi så langt
  • Trade
  • mcMMO for hester
  • Pet
  • Kick From Claim
  • Salg av claims
  • Dynmap
  • Duels
  • ChatFeelings
  • AutomaticInventory
  • Jobs
  • WorldEdit
  • WorldGuard
Så med en pluginliste på totalt 45 så er ikke dette så veldig ille. Da vil jeg si vi har kommet langt. WorldEdit er vi totalt avhengig av for å kunne laste inn deres områder. WorldGuard er vi nødt til å bruke i forbindelse med admin claims. Jobs er også en MÅ ha plugin da jeg føler at total opplevelsen på serveren blir svekket om man ikke kan tjene penger via Jobs.

Jeg må jo si at etter å ha testet 1.14 så synes jeg det er flere aspekter som virkelig gjør en forskjell fra de andre versjonene. Ikke praktisk, men rent visuelt! De 2 nye dyrene, panda og rev, er virkelig artige skapninger som har personligheter i motsetning til alle andre dyr på Minecraft. For ikke å snakke om campfire med animert røyk. Endelig skal det gå an å lage skikkelige piper uten å måtte bruke spindelvev. Bannere feks...endelig er det en skikkelig editor ingame som gjør design langt enklere.

Det er bare å glede seg til Vestlandet 1.14! Det gjør ihvertfall jeg

Baktus_79

Eier
Forumleder
Minecraft 1.14.1 er nå lansert med flere ytelse forbedringer. Jeg har vært å testet noe på singleplayer og ihvertfall jeg merket stor forbedring. Chunks laster langt mer flytende enn før, men det er klart dette trenger ikke gjelde alle da maskin spesifikasjoner har stor betydning for opplevelsen. Dette er ihvertfall mitt førsteinntrykk, men det gjenstår å se om 1.14.1 holder mål.

Mojang er allerede ute på banen med kommentere at det fremdeles er en del bugs igjen som må rettes, og at 1.14.2 allerede er planlagt. Erfaringsmessig så tenker jeg at når 1.14.2 dukker opp vil den være like god som 1.13.2. Om Vestlandet starter opp sin 1.14 versjon på 1.14.1 eller 1.14.2 er fremdeles veldig usikkert. Det krever en masse testing før vi tar det steget, og jeg ønsker at den ikke skal være laggy og buggete. Det er vanskelig å oppdage slikt på en enkel test server med kun få spillere, så man kan aldri være helt sikker. Man vil aldri være helt sikker før man får testet det på et skikkelig publikum med 30+ spillere.

Om ikke dette gjør at man blir svett bak ørene kan jeg allerede nå fortelle at Mojang er allerede igang med å utvikle Minecraft 1.15. Fortvilet? Jeg? Nei hvor har dere det ifra.......

Minecraft 1.14.1 er nå lansert med flere ytelse forbedringer. Jeg har vært å testet noe på singleplayer og ihvertfall jeg merket stor forbedring. Chunks laster langt mer flytende enn før, men det er klart dette trenger ikke gjelde alle da maskin spesifikasjoner har stor betydning for opplevelsen. Dette er ihvertfall mitt førsteinntrykk, men det gjenstår å se om 1.14.1 holder mål.

Mojang er allerede ute på banen med kommentere at det fremdeles er en del bugs igjen som må rettes, og at 1.14.2 allerede er planlagt. Erfaringsmessig så tenker jeg at når 1.14.2 dukker opp vil den være like god som 1.13.2. Om Vestlandet starter opp sin 1.14 versjon på 1.14.1 eller 1.14.2 er fremdeles veldig usikkert. Det krever en masse testing før vi tar det steget, og jeg ønsker at den ikke skal være laggy og buggete. Det er vanskelig å oppdage slikt på en enkel test server med kun få spillere, så man kan aldri være helt sikker. Man vil aldri være helt sikker før man får testet det på et skikkelig publikum med 30+ spillere.

Om ikke dette gjør at man blir svett bak ørene kan jeg allerede nå fortelle at Mojang er allerede igang med å utvikle Minecraft 1.15. Fortvilet? Jeg? Nei hvor har dere det ifra.......
går det ann å sette opp en test server man kan teste ?

Baktus_79

Eier
Forumleder
Må le da jeg leste en quote fra utvikleren av vår mest sentrale plugin :ROFLMAO:
As 1.14.1 came out today, updated plugin to fit new version. Its still strongly not recommended to not run live server on 1.14.1 at this stage, not because of CMI, but because how unstable 1.14.1 is in general and its performance issues... Still... By this rate we will have to wait for 1.15 to have playable minecraft version... Damn you Mojang...

Baktus_79

Eier
Forumleder
På tide med en liten oppdatering igjen, og ting begynner å skje, endelig! Minecraft 1.14.2 pre-release 2 er nå sluppet, og det forventes at Minecraft 1.14.2 blir sluppet allerede neste uke. Dersom Mojang har klart å fikse de fleste problemene med selve klienten gjenstår å se, men jeg håper vi ihvertfall slipper å se en 1.14.3 før ting begynner å bli bra.

I skrivende stund kan jeg fortelle at Mojang har 5280 bugs igjen å fikse på Minecraft klienten, og de løser ca 100-200 bugs per dag.

1558127661802.png
For de som er interesserte så viser denne hvor mange bugs som blir meldt inn og hvor mange som blir løst de siste 7 dagene akkumulert.
Grønn linje er løste bugs og rød linje er innmeldte bugs.

Utvikleren av Paper kan fortelle følgende
Minecraft 1.14.1 was pushed out relatively quickly to fix some of the most glaring issues with Mojang’s 1.14 release. One of these changes resulted in a memory leak in early versions of Paper 1.14.1 but that has since been fixed.

1.14.1 is a step in the right direction but clearly hasn’t resolved all the issues in the game. There are still gameplay related bugs and some concerns about chunk I/O performance. Mojang has already announced a 1.14.2 update so we’re now recommending those upgrading from older versions wait.

Some users have already chosen to update to 1.14 and 1.14.1 despite warnings. That’s fine, but it’s clearly not ready for those of you looking for a bug-free experience. It is not behaving as nicely as 1.13.2 at the moment. Those of you who updated need to be staying up-to-date. Bugs get fixed, if you aren’t on the latest build expect your reports to be closed.

On Paper’s side there are still patches that need to be re-implemented and tested. We’re also constantly finding new issues from Vanilla that people request fixes for and we will probably start looking at doing some of the most critical ones soon.
Ting går i riktig retning. Som nevnt tidligere har vi satt opp en test server bestående av 1.14.1, og jeg kan bekrefte det som kommer frem av Paper teamet. De fleste plugins er så og si klare, men jeg avventer med full test inntil 1.14.2 er på plass.

Flere og flere lurer veldig på hva som skjer når det nærmer seg. Kommer vi til å bare gå over til 1.14.x uten videre? Flytter vi alt over uten forvarsel? Absolutt ikke! Jeg kan betrygge dere med at dere alle vil få den informasjonen dere trenger i god tid før vi starter prosessen. Det vil bli lagt ut informasjon her på forumet, på Discord og kontinuerlige meldinger in-game som vil advare dere mot overgangen. Dere vil heller ikke ha 1 dag på dere, men ihvertfall 5 dager før tiden.

Men igjen, husk at dette ikke vil komme overraskende på da beskjeder er gitt hele veien og alle verktøy er allerede på plass for dere slik at dere kan klargjøre flyttingen for deres område og items. Områder bør allerede nå være klart oppmerket. Det jeg prøver å si er at dere kan gjøre alle disse tingene allerede nå slik at det ikke blir glemt, eller at man rett og slett av en eller annen grunn ikke får med seg meldingene som blir gitt.

Det er fremdeles ingen ETA for når Vestlandet 1.14 er på plass!

Baktus_79

Eier
Forumleder
Da var altså 1.14.2 ute og en Paper 1.14.2 er klar i en dev utgave.

Dette skjer videre nå
Vi må kjøre en god del tester for å se om den nye utgivelsen holder mål. De aller fleste plugins er allerede klare så det eneste som gjenstår er testing. Selv om vi i staff tester det vi kan så kan alt virke veldig flott og fint inntil vi får kjørt serveren med mange spillere, da gjerne med 20+ spillere.

Så for å få fortgang i saken ønsker jeg at alle dere spillere tester ut test serveren med 1.14.2. Det jeg ønsker å se er om serveren holder seg oppe uten massiv lagg. Test serveren er ikke oppsatt for et publikum så ikke bli stressa over at mye mangler. Som sagt, det viktigste er å se om den holder mål. Viser det seg at den er stabil med 20+ spillere kan vi starte oppsettet av Vestlandet 1.14.

1.14.2 er som sagt sluppet av Mojang, og mange bugs har blitt løst. Det er imidlertid trist å se at Mojang har gjort minimale endringer på performance, og det skremmer meg litt. Vi håper selvsagt at det likevel vil gå mye mer flytende likevel.

Baktus_79

Eier
Forumleder
En kort oppdatering:

Det vil dukke opp en 1.14.3 om ikke så lenge. Så langt har 1.14.2 vært like ustabilt som 1.14 og 1.14.1 så vi kan ikke bevege oss over på 1.14.x på dette tidspunktet. Det er såpass ustabilt at det rett og slett ikke vil fungere tilfredsstillende.

Det er jo flere som har kommet med tilbakemeldinger og lurt på hvorfor vi ikke går over da mange andre server har gått over uten at det har vært noen problemer. 1.14.2 fungerer helt fint med få spillere, til en viss grad. Det er gjerne når man passerer 20 spillere problemene blir kritiske.

Vestlandet vil ikke gå over til 1.14.2 med mindre et mirakel dukker opp, og venter til 1.14.3 kommer.

Baktus_79

Eier
Forumleder
Tenkte å gi dere en oppdatering om hva som skjer. Vel, ikke så veldig mye hva gjelder 1.14. Absolutt ingenting nytt å melde bortsett fra at Mojang er ute med sin 3. pre-release av 1.14.3. Vi venter i spenning og håper på at 1.14.3 er akkurat det vi venter på.

Per nå er det helt umulig for oss å gå over til 1.14.x. Det er rett og slett såpass ustabilt at det ikke vil være spillbart, men dette har jeg snakket om så mange ganger tidligere :D Vi må bare vente, og det er ingen som kan gi oss et skikkelig svar på når ting vil bli stabilt. Tror de fleste server eiere er like frustrert som det jeg er.

Men som tidligere nevnt så vil jeg oppdatere dere så snart det skjer noe som er verdt å nevne. Tenkte ihvertfall å bare gi dere en heads opp på at vi er her enda selv om det har vært lite oppdateringer fra vår side. Det har ingenting med at vi ikke har hatt lyst til det, men at det rett og slett ikke er noe nytt å snakke om.