• Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.

INFO Vestlandet 1.14

Baktus_79

Eier
Forumleder
#62
1.14.3 skal etter planen bli sluppet av Mojang i løpet av helga, så får vi se hva den bringer. Ser de har gjort noe som går på ytelse, men det gjenstår å se om det er nok til at vi går over
 

Baktus_79

Eier
Forumleder
#65
Når vil dette skje neste uke? Skal bort deler av denne uken og vil gjerne få med meg mest mulig.
Vestlandet skal ikke over til 1.14.3 neste uke altså. Vi må teste en del først, så vurderer vi fortløpende. Dere vil få minst 1 uke forvarsel. Men om du vet du kommer til å bli borte en del i sommer så kan du gjøre klart alt allerede nå ved å markere opp det du skal ha med, og fylle opp inventoriet og backpack med det du skal ha med over.

Også verdt å merke seg at det kun er klienten som blir sluppet. Vi må fremdeles vente på Spigot/Paper.
 

Baktus_79

Eier
Forumleder
#70
Heisann og hoppsann spillere på Vestlandet!

Nå er det en hel evighet siden jeg har lagt igjen noe som helst av oppdateringer her hva gjelder Vestlandet 1.14. Det er fremdeles ikke store nyheter som har skjedd siden sist, men det jeg kan informere om er at 1.14.4 er under utvikling. Om dette er versjonen Vestlandet går for eller ikke gjenstår å se.

Alt av nødvendige plugins står klare for 1.14, så vi venter KUN på Mojang og deres team på at de skal klare å utgi en 1.14 versjon som faktisk fungerer. Vestlandet er satt til 50% ferdig. Vi kommer ikke lengre i prosessen inntil Mojang har gjort det de må gjøre.

Noen quotes:
Moved random tp location detection into Async mode, which should some what minimize load on server, especially when used in 1.14 server which is broken beyond belief. If you can, avoid 1.14.x version. Just friendly recommendation.
I would avoid upgrading due to the persisting issues with mob AI, but overall performance is still unstable
With about 10 players on at the time and with some anti-lag measurements and optimizations (Aikar's flags, Optimizing bukkit.yml, spigot.yml and paper.yml) the server runs decently enough for most of the time, with the occasional crash, but that's probably just us. Whatever you do FOR THE LOVE OF ALL THAT IS GOOD AND HOLY PREGENERATE YOUR MAP, YOU DO NOT WANT PLAYERS TO GENERATE THE MAP LIVE.
It's been okay. When my small SMP server running Paper hits over 10 players it drops to around 16 TPS or so. Saying that though, I do use shared hosting, but when I was on 1.13 I could easily have 20+ people on with 20 TPS. Making sure to pre gen the map helps a lot with 1.14 though.
 
#71
1562878214266.png

Vestlandet vil ta høyde for en oppdatering på 1.14.4!
Dette betyr at det ikke er veldig lenge igjen til Vestlandet 1.14 blir en realitet, og mange av dere vil sikkert tenke som følger: Hvorfor nå? Det forstår jeg godt i og med at jeg personlig er svært misfornøyd med hvordan 1.14.x oppfører seg. Og kan vi være helt sikre på at 1.14.4 vil være stabilt? Absolutt ikke! Nå begynner det å bli vanskelig å teste 1.14 sin stabilitet, og det eneste som kan gjøre oss helt sikre på om 1.14 vil fungere tilfredsstillende er at vi har mange spillere pålogget samtidig.

Men dette svarer vel ikke på "Hvorfor nå?" spørsmålet, og grunnen til at vi velger å ta dette steget med 1.14.4 er følgende: 1.14.4 er fremdeles under utvikling og har gjort mye arbeid som går på ytelse.

Foreløpig patcher har blitt utført på 1.14.4:
  • 1.14.4 PRE-RELEASE 1 - FIKS AV BUGS
    • MC-100946 - Bow with mending undraws when receiving XP while drawed
    • MC-113968 - Zombies of village siege spawn despite gamerule doMobSpawning being false
    • MC-113970 - Zombies of village siege do not spawn centered on a block
    • MC-134964 - Unexpected error: java.util.NoSuchElementException
    • MC-142037 - java.lang.NullPointerException: Initializing game
    • MC-143755 - Arbitrary score/selector/NBT resolution using lectern without operator rights
    • MC-143886 - Acacia leaves render improprly from a distance
    • MC-146289 - Farmer villagers don’t stop to pick up their crops
    • MC-147844 - Pillagers don’t pathfind around obstacles & out of water
    • MC-152094 - End city/end ship generation gets cut at chunk borders sometimes
    • MC-152636 - Killing a zombie right as it converts into a Drowned will drop the loot from zombie while still converting into a Drowned
    • MC-153498 - Cyrillic letter Є is not included in the Minecraft font
    • MC-153665 - Full villager inventory creates invisible items
    • MC-153712 - Java using 100-200% CPU (MacOS)
    • MC-153766 - Rabbits no longer need sand/grass in order to spawn in deserts/tundras
    • MC-153892 - Mending slows down breaking blocks
    • MC-154019 - Beacon deactivate sound not sounds when you break the base
    • MC-154031 - villagers give away all food if they want to share it
    • MC-154068 - parrots occasionally disappearing when you take them from a boat
    • MC-154201 - Trying to trade with villager immediately closes trading menu for some villagers
    • MC-154362 - Crossbow has to re-load when mending takes place
    • MC-154509 - Bashkir letters Ҙ, ҙ, Ҡ, ҡ, Ҫ, and ҫ are not included in the Minecraft font
    • MC-154668 - Invalid characters crash the game in jigsaw block input upon pressing enter
    • MC-154830 - All wall signs use oak color on maps
    • MC-155092 - Zombie sieges can happen on mushroom islands
    • MC-155104 - when closing a menu while moving the mouse, the screen will move in that direction
    • MC-155172 - Hostile Wolf AI has been broken. Wolves can no longer attack enemies efficiently.
    • MC-155238 - Villagers picking up workstation through wall
    • MC-155345 - ConcurrentModificationException when a player leaves an active raid
    • MC-155571 - Silverfish & Endermite spawners no longer functioning
  • 1.14.4 PRE-RELEASE 1 - ENDRINGER
    • Fixed bugs
    • Suspicious stew made from poppies now gives you night vision instead of speed
    • Some performance optimizations
  • 1.14.4 PRE-RELEASE 2 - FIKS AV BUGS
    • MC-136318 - Floatable mobs are unable to walk when in waterlogged blocks
    • MC-151150 - Entities (Villagers) cause massive lag when attempting to pathfind
    • MC-151376 - Villagers are not pathfinding towards their POI; POI detection range is too small
    • MC-151810 - Mobs don’t try to avoid fall damage anymore
    • MC-154214 - Chunks refusing to unload due to incorrect player ticket additions
    • MC-155147 - Mouse acceleration with the new 1.14.3 update
    • MC-155906 - Failed to save debug dump if the destination location contains a space
  • 1.14.4 PRE-RELEASE 2 - ENDRINGER
    • Fixed a few bugs
    • Villagers now stock more items
    • Villagers will now remember their gossip after becoming a Zombie Villager
    • Improved performance of Villager pathfinding
    • Villagers can now work without also restocking at the same time
    • Gossip about players who converted a zombie villager will now last longer
  • 1.14.4 PRE-RELEASE 3 - FIKS AV BUGS
    • MC-151082 - Loading chunks creates irrecoverable lag (restart required)
  • 1.14.4 PRE-RELEASE 3 - ENDRINGER
    • Fixed an issue with chunk loading
  • 1.14.4 PRE-RELEASE 4 - FIKS AV BUGS
    • MC-145769 - Villagers aren’t shutting doors behind them
    • MC-148613 - Aquatic mobs are not spawning / Fish spawned from buckets count towards the aquatic mob cap again
    • MC-152908 - When a player joins a server, everything that happened during the time offline queued on connecting to the server
    • MC-153406 - Score JSON Component Crash in items
    • MC-153749 - Trusting Foxes attack player when self-injured
    • MC-153852 - Concrete powder deleting waterlogged blocks when falling
    • MC-155711 - Functions capable of running commands they shouldn’t be able to (publish, debug …)
    • MC-156013 - Breaking Blocks “re-appear” to nudge player
  • 1.14.4 PRE-RELEASE 4 - ENDRINGER
    • Fixed a few bugs
    • Fixed incorrect Pillager texture
  • 1.14.4 PRE-RELEASE 5 - FIKS AV BUGS
    • MC-149880 - Villager trades wrong book
    • MC-151282 - Villager trade GUI doesn’t show the correct price on servers if trade demand is high
    • MC-156042 - Villager demand never goes down over time unless traded with
    • MC-156349 - Cannot press Enter on Direct Connect
    • Fixed server freeze when Villagers fell into the void
  • 1.14.4 PRE-RELEASE 5 - ENDRINGER
    • Fixed bugs
    • Performance improvements

Men hva blir planen ved overgangen?
For at alle de nye kule 1.14 tingene skal bli en realitet på Vestlandet er det ingen annen utvei enn å kjøre et map reset. Vi MÅ generere et nytt 1.14 map for at dette skal være tilgjengelig for spillerne. Ikke alt selvsagt. Craftbare items vil selvsagt være der, men nye mobs ol vil by på problemer om vi ikke gjør det + alle de nye tingene som spawner rundt omkring på mappet.

Vi legger til rette for at alle spillere skal få med seg mest mulig.
  • Alle får med seg ranks
  • Alle får med seg penger
  • Alle får med seg stats
  • Alle får med seg items som blir liggende i backpack (/pv)
  • Alle vil få muligheten til å lagre sitt inventory 1 gang slik at dette kan hentes frem på 1.14 (Shulker bokser vil bli utdelt)
  • Alle vil kunne velge ut ETT område de ønsker å flytte over til 1.14. Dette betyr at alle items som blir liggende i kister på område vil kunne bli med over (med en risk for at det kan gå galt)
  • mcmmo stats vil bli med over
  • Jobs stats vil bli med over
Enderkiste vil IKKE bli med over til 1.14! Ikke oppbevar items i enderkisten om det skal være med videre!

Spillere kan markere sine områder de ønsker å få flyttet over til 1.14. Alle inventories vil bli automatisk overført til 1.14. Når vi går over til 1.14 vil områdene deres bli plassert på nøyaktig samme koordinat som tidligere. Årsaken til dette er at vi kommer til å kjøre samme seed på mappet.


/område a Markerer det ene hjørnet
/område b Markerer det andre hjørnet diagonalt
/område info Se koordinatene der du har markert
/område slett Slett dine markeringer. Dette om du feks ikke vil flytte over ditt område likevel
/område Se hjelpesiden

Ikke tenk på høyde! Bare marker disse 2 hjørnene. Om bakken er lavere enn der du startet så ikke bry deg om det. Høyden tar jeg meg av når jeg skal overføre. Husk! Om du allerede har markert et område så er ikke det endelig. Du kan når som helst gjøre det om igjen. Når du skriver /område a så vil koordinaten for A blir skrevet over med den nye, og det samme gjelder naturligvis for markering B. Dette kan du gjøre så mange ganger du vil frem til jeg tar ned 1.13 serveren.

Som lovet låner vi bort 10 flyttebokser (shulker bokser) slik at dere kan fylle disse med items, for så å legge det i inventoriet. Når vi stenger ned 1.13 vil jeg lagre alle spillere sin inventory, inkludert de som ikke er på, slik at vi kan hente dette opp igjen på 1.14. Disse flytteboksene vil ha en tidsbegrensning slik at når 1.14 er oppe og går pakk ut tingene. En liten stund etter Vestlandet 1.14 har kommet opp vil disse forsvinne. Er det items i boksen vil dette forsvinne med boksen, men ingenting vil skje før informasjon er gitt.

Flytteboksene kan hentes ved hjelp av /flytteboks
Dette vil kun fungere en gang. Har du fullt inventory vil den fortelle deg på forhånd at du må lage plass til 10 bokser. Backpack /pv /bp /backpack kan også benyttes! Det er ingenting spesielt med flytteboksene, de er helt ordinære shulker bokser og du er ikke avhengig av de for å kunne flytte over stuff!

Tips:
Bruk gjerne kister og plasser de innenfor området ditt. Dette vil da bli med på flyttelasset. Men vær advart! Det kan skje ting når overføringen skal skje og ting kan bli savnet. På egen risiko! Om du kan, legg ting i inventoriet ditt! Det er det tryggeste!

Dyr og villagers er veldig tvilsomt. Dyr kommer som regel over, men villagers er en stor risiko og kan forsvinne ved overføringen. Det er heller ingen garanti for at de har de samme egenskapene OM de skulle bli med over.


ETA (Estimated Time of Arrival) er enda ikke avklart, men arbeidet med Vestlandet 1.14 vil settes igang så snart 1.14.4 er klar. Med tanke på at 1.14.4 pre-release 5 er ute så vil jeg gjette på at det ikke er mange dagene. Når 1.14.4 har sluppet vil vi komme med en endelig dato for lansering. Ikke vær redd for at man får dårlig tid. Minimum 1 uke vil bli lagt til slik at alle spillere får tid på seg til å ordne det som skal ordnes.

1.13.2 vil selvsagt bli tatt godt vare på i tilfelle vi må gå tilbake til den gamle serveren. Historisk sett på hvordan 1.14 har blitt håndtert av Mojang så er ikke det en umulighet. Vi håper på det beste naturligvis, og tenker at nå er tiden inne for å gjøre et forsøk! Bare ikke bli skuffet om 1.14.4 knekker etter 1 dag :D Jeg er forberedt på det verste!

Dere alle må bare spørre om det er noe dere lurer på, og spør gjerne en gang for mye enn en gang for lite slik at overgangen for deg blir best mulig. Mye av dette ligger på deg som spiller, og du må ta dine grep før vi tar ned 1.13. Enten som en kommentar her, eller en dm til meg på Discord eller her på forumet @Baktus_79