• Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.

INFO Hva skjer på Vestlandet?

Baktus_79

Eier
Forumleder
Nå de siste ukene har det skjedd mye rart med Vestlandet som har hatt hold i ustabilitet, noe som har bidratt til mye frustrasjon, negative tanker eller kanskje ført til at spillere har valgt å finne seg en annen server. Før jeg fortsetter denne posten må jeg presisere at
  1. Nei, vi skal ikke legge ned Vestlandet!
  2. Vi har heller ikke dårlig råd eller lite med penger.
  3. Nei, Vestlandet er heller ikke i nærheten av å ramle sammen!
Det er sikkert mange spørsmål der ute, men jeg kan forsikre dere alle om at våre hensikter er å drifte i mange år fremover! Men det er ikke til å gjemme under et teppe at vi har vært uheldige den siste tiden med flere uheldige situasjoner.

1601081657458.png

Situasjon 01 - Strømbrudd
Det hele startet med at det plutselig skulle dundre på med mange små strømbrudd i løpet av en helg i sommer, en helg jeg bestemmer meg for å dra på hyttetur langt fra Vestlandet og hjem. Det er klart at akkurat denne helgen skulle det ende opp med strømbrudd opptil flere ganger denne fredagen og litt utover lørdagen. Jeg skulle jo tross alt være på hyttetur en hel uke, altså helt frem til neste fredag igjen så det så relativt mørkt ut en liten stund...bokstavelig talt. Etter mye om og men fikk jeg tak på en nabo som kunne låse seg inn hos meg slik at jeg kunne få den nye IP adressen. For ja, når strømmen går og routeren kommer opp på nytt så får man ny IP adresse, ihvertfall for oss som har dynamisk IP.

Vel hjemme igjen gikk jeg raskt til innkjøp av en UPS som skulle drifte både nettverk og server om strømmen skulle falle ut igjen. Ihvertfall en liten stund! Ved strømbrudd så er det gjerne ikke borte så lenge om gangen. Så da fikk vi ihvertfall fikset dette problemet.

Situasjon 02 - Nettverksproblemer
Så var vi altså over på andre runde med massive problemer. Ikke lenge etter at jeg kommer hjem fra hyttetur og strømproblemene var fikset så skulle det altså dukke opp nye problemer. Plutselig ble folk kastet ut av serveren flere ganger i løpet av en dag. Jeg kunne ikke skjønne hva dette gikk ut på for det var jo ingen internett problemer hos meg. Det var ingen problemer med Telenor for jeg hadde nett i resten av huset. Så jeg bestemte meg for å tracke problemet med selvlaget scripts som konstant sjekket om vi hadde nett fra serveren og andre parametere jeg ville den skulle sjekke.

Det viste seg altså at det var et nettverkskort problem på serveren, men samtidig så var det ikke defekt. Av en eller annen grunn så var det feil driver installert! La inn korrekt driver og problemene forsvant. Fixed!

Situasjon 03 - Nettverksproblem / strømbrudd
Denne gangen fikk vi jaggu en kombi. Dere lurer sikkert på hvordan dette kan ha seg til når jeg hadde fikset begge disse tingene? La meg forklare....
Det ble strømbrudd igjen, men det positive var jo at dette hadde jeg fikset med en UPS så serveren tuslet og gikk sammen med routeren. Ingen problem der, men så flaut som det er å innrømme det så hadde jeg glemt å koble fiber konverteren til UPSen.

Ja, for de av dere som har fibernett så er man avhengig av å ha en konverter der vi bruker vanlige internett kabler fra fiber boksen og til routeren. Så da den ble mørk så kom det jo ingen nett.

Situasjon 04 - Telenor
Ikke lenge etter problemet med strømbruddet så la Telenor seg på trenden med å gjøre det artig for Vestlandet. De serverte meg et vanvittig ustabilt nett sammen med resten av området her jeg holder til. Det var mange klager fra øst og vest her på feltet mitt, og jeg var heller ikke treg på å løfte telefonen for å kaste den i hodet på Telenor. Men jeg hadde en dialog med de et par ganger og problemet løste seg etter noen dager.

Situasjon 05 - Spillvert
Like etter problemene med Telenor så skulle Spillvert sin server svikte. Spillvert er en anerkjent Minecraft host etablert i Norge og er kjent for stabilitet og god service. Men altså, nå får det da være nok med problemer! Jeg hadde en god dialog med Spillvert og de jobbet på spreng for å løse problemet. Problemet løste seg til slutt men det tok flere timer å få dette opp å gå igjen. Dette medførte til at Vestlandet lå nede mens problemet pågikk.

Situasjon 06 - Minneproblemer (RAM)
Da jeg denne gangen innser at jeg har problemer med en eller flere av mine minnebrikker så tenker jeg tilbake på alt jeg har gjort. Er dette karma? Har jeg vært så slem? Men jeg kunne jo ikke legge meg under puta i håp om at livet ikke la merke til meg og at problemet bare skulle forsvinne av seg selv. Jeg måtte brette opp ermene og ta tak i problemet. Serveren har 4 x 16GB minnebrikker så det er liten sjanse for at alle 4 er defekte og det er en mye større sjanse for at det bare er 1 som er defekt. Så jeg plukker ut alle brikkene fra serveren, setter i den første 16GB brikken og kjører en omfattende test. Planen her er å finne den defekte minnebrikken, fjerne den defekte og kjøre opp serveren med 3 brikker istedet for 4 inntil videre. Den første brikken kommer seg fint igjennom testen og blir godkjent.

Da jeg setter i brikke nr 2 så nekter serveren å starte. Allerede der var jeg rimelig sikker på at det var denne som var defekt. Satte dermed i de 3 andre brikkene og kjørte en test på de alle 3 samtidig. De kom seg igjennom testen uten problem og ble dermed godkjent. Problem løst og serveren går som normalt.

Nå håper jeg virkelig etter så mye uflaks at vi nå endelig kan begynne å drifte serveren ordentlig og starte opp med nye prosjekter igjen uten å måtte brannslukke alt dette tullet som har vist seg for oss den siste tiden. Som dere ser så er det bare gjentatte ganger med masse uflaks som er ute av vår kontroll (med unntak av situasjon 3). Vi har mange planer for Vestlandet i tiden fremover så vær på jakt etter nyheter om nye funksjoner og/eller artige events.

Synes du gjør en god innsats :) Min harddisk gikk til helvete idag, shit happends. kun i underkant av 4 år gammel. Så ifra nå, skal jeg kun kjøre SSD disker. Hater de gamle udaterte bevegelige hard disker..