• Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.

INFO Vestlandet 1.16

Baktus_79

Eier
Forumleder
1591640786802.png

Da er vi altså her igjen der vi snart må begynne å forberede Vestlandet for enda en ny oppdatering til neste versjon på stigen. Men i forbindelse med slike oppdateringer så medfølger det gjerne en god del hvordan/hvorfor/hvor/når, og alt dette skal jeg besvare her i denne nyhetsposten for oppdateringen til Vestlandet 1.16. Før vi begynner med Vestlandet 1.16 vil jeg gjerne starte med litt annen nyttig informasjon aller først i stedet for å lage en egen post bare for det.

STABMØTER
Det er sikkert flere av dere som har lurt på hvordan selve driften av Vestlandet foregår i praksis. Team Vestlandet avholder et samlet stabmøte hver eneste måned, på den siste søndagen. På disse møtene tar vi stilling til alle utfordringene, samt planlegger Vestlandet fremover på godt og vondt.
  • Oppfølging fra forrige møte.
  • Tar stilling til utfordringer.
  • Tar opp alle nye forslag fra spillere [Link]
  • Planlegger fremover
Dette kan være greit for dere spillere å være klar over. Om dere har forslag som dere kanskje nevner i meldinger eller i forbifarten så vil det kanskje ikke bli tatt med videre i planleggingen. Post det her på forumet via linken ovenfor så vil det bli tatt med uansett, med mindre forslagene rett og slett strider i mot andre ting som tilsier at det ikke vil være mulig. Alle forslag vil få en avslått eller godkjent slik at dere kan følge med på hva som er ferdig behandlet.

VESTLANDET 1.16
Selv om lanseringsdatoen fra Mojang ikke har vært klar har jeg hele tiden tatt høyde for at Minecraft 1.16 ville bli lansert i løpet av sommeren. Nå begynner vi å se at Minecraft 1.16 PRE utgavene blir lansert, og erfaringsmessig så betyr dette at det ikke er så veldig lenge igjen før selve hovedlanseringen. Da er det på tide med en infopost som forklarer litt hva 1.16 vil innebære for Vestlandet.

På tidligere hovedoppdateringer på Vestlandet så har det vært litt fra og til kvalitetsmessig ved slike oppdateringer. Ikke fordi at vi ikke vet hva vi driver med, men rett og slett fordi utgivelser fra Mojang/Microsoft ikke har vært i nærheten av å være tilfredsstillende. Både 1.14 og 1.15 vil nok havne i historiebøkene for verdens mest ustabile utgivelser noensinne, men takket være Spigot og Paper teamene så har de tatt på seg oppgaven med å gjøre ihertfall 1.15 mer stabil, og det vil jeg si de har lykkes med til en viss grad. Nå står vi altså ovenfor Minecraft 1.16 lansering, men hva slags utfordringer det vil medbringe er fremdeles uklart.

VIKTIG INFO TIL SPILLERE VEDRØRENDE VESTLANDET 1.16
Vestlandet skal IKKE resette! Dette betyr at ingen spillere vil miste noe som helst, verken inventory, penger, dyr, områder, claims, backpack eller hva enn du måtte klare å komme på. Det vil ikke bli gjort arbeid fra vår side som innebærer at noe vil bli slettet. Kartet vil forbli det samme, og vi skal bruke det samme kartet. Det vil heller ikke bli resett på kart! Vi skal bruke det samme! Dette gjelder selvsagt for overworld og Vestopia. Da er det ingen forberedelser dere spillere trenger å gjøre før overgangen. Alt går automatisk. (Med unntak av nether!!)

Nether kartet blir resatt! Hvilket betyr at alt i nether blir borte! Om noen av dere har baser, ting og tang i nether så må dette fjernes FØR vi oppdaterer. Etter oppdateringen så vil nether være resatt. Kan ikke få sagt dette nok ganger, men nether blir resatt! Alt i nether må fjernes og bringes over til overworld om det ikke skal bli borte.

Vi trenger ikke å resette overworld kartet med Minecraft 1.16 da denne oppdateringen ikke har noen endringer som berører overworld, kun nether. Vi vil selvsagt komme med en dato for overgangen i god tid før vi oppdaterer.

HVA ER NYTT
Det blir en god del nye ting hva kommer til nether. Her snakker vi nye mobs, nye bioms og nye blokker! Nether blir en helt ny spennende verden som aldri før har blitt sett på Minecraft. Dette blir utrolig spennende, og endelig blir nether noe mer enn bare lava og kjedelige landskaper.

Alle Minecraft 1.16 nyheter kan du lese om her: https://minecraft.gamepedia.com/Java_Edition_1.16

Som vanlig, har du spørsmål vedrørende dette eller andre ting som berører Vestlandet så ta kontakt med oss på Discord, ingame, kommenter under eller send oss en pm her på forumet. Vi biter ikke, og vi er her for å bistå!

Baktus_79

Eier
Forumleder
1592515621081.png

Vil nå si at det går skammelig fort i svingene her! Det er jo ikke så lenge siden Vestlandet valgte å ta steget over til Minecraft 1.15, men allerede tirsdag neste uke, altså tirsdag 23.06.2020, så blir altså Minecraft 1.16 lansert. Hva dette betyr for Vestlandet og dere spillere har jeg skrevet i hovedposten, så der er det ingenting som er nytt. Men det jeg ønsker å snakke litt om her er selve prosessen og når vi kanskje kan forvente å gå over til Minecraft 1.16.

Denne gangen skal vi ikke gjøre så veldig mye arbeid for å få Vestlandet 1.16 på bena. Vi skal jo verken resette kartet eller overføre stuff for at ting skal gå i orden. I og med at alt går automatisk så er det ingenting dere spillere trenger å bekymre dere for.

Men for at vi skal komme oss over på 1.16 må vi ta noen steg frem mot prosessen.
  1. Mojang lanserer Minecraft 1.16 --> Tirsdag 23.06.2020 (uke 26)
  2. Spigot må lansere sin 1.16 versjon --> Estimerer i løpet av uke 27
  3. Vestlandet begynner testing mot Spigot 1.16 --> Samme uke Spigot 1.16 lanseres
  4. Paper lanserer sin 1.16 versjon --> Estimerer i løpet av uke 28
  5. Vestlandet begynner omfattende testing mot Paper --> Estimerer uke 28
  6. Vente på at utviklere skal oppdatere sine plugins mot 1.16 --> Begynner samtidig med Spigot 1.16
  7. Vestlandet tester plugins fortløpende mot Paper 1.16 -- > Kontinuerlig
  8. Vestlandet 1.16 lanseres -- > Når Paper 1.16 er stabil

Tallene ovenfor er kun et estimat og ren gjetting fra min side, men basert på erfaringer kan det se slik ut. Det vil si at vi KAN være ferdige med Vestlandet 1.16 så tidlig som uke 29/30. Selv om vi er ferdig med vårt så betyr ikke dette at vi kan lansere Vestlandet 1.16 før alt fungerer stabilt, og det er her det blir tøft å anslå noe som helst. Men om vi skal lage et estimat basert på Minecraft 1.13, 1.14 og 1.15 lanseringer så tror jeg ikke vi kan forvente noe før i uke 42.

Jeg håper selvfølgelig på at vi kan være raskere på banen enn estimatet.

Spørsmål vedrørende dette, ikke nøl med å ta kontakt med team Vestlandet enten det er ingame, Discord eller her på forumet. Kommenter gjerne under om det kan stå offentlig. Ellers så er min kontordør alltid åpen! (selv om jeg svarer tregt til tider)

Ønsker du mer informasjon om Minecraft 1.16 kan jeg anbefale å lese her:
https://www.minecraft.net/nb-no/updates/nether/

Baktus_79

Eier
Forumleder
Mange av dere går nå å venter på den nye oppdateringen fra Mojang som omfatter den store nether oppdateringen. Av den grunn så er det kanskje på tide med litt oppdatert informasjon hva gjelder status Vestlandet 1.16. Først og fremst kan jeg vel si at estimatet i posten over stemmer relativt greit så langt.

Hva har skjedd så langt
1594332819651.png

Hva venter vi på nå?
Hva skal til for at alle brikkene faller på plass?

1594333504262.png

Når kan vi forvente at Vestlandet 1.16 lanseres? Det er fremdeles usikkert og alt avhenger av de som utvikler Minecraft og Paper. Les mer om mitt estimat over eller trykk på meg.

Baktus_79

Eier
Forumleder
MOJANG LANSERER MINECRAFT 1.16.2 I MORGEN (11. AUGUST 2020)

Nå har 1.16.2 vært under utvikling de siste ukene, og i morgen regner de med å kunne lansere Minecraft 1.16.2. I forrige uke kom de ut med en release candidate til 1.16.2, noen som potensielt vil bli utgaven som lanseres i morgen dersom ikke andre feil dukker opp.

Mojang:
We have now released 1.16.2 Release Candidate 1, fixing more stability issues. If no further critical issues are found, we expect this version to become the full release of 1.16.2 on Tuesday next week.

Vestlandet har ventet på denne lanseringen fra Mojang, og endelig kan det begynne å røre seg litt på Vestlandet også. Så hva skjer nå og hva skal til for at Vestlandet går over til 1.16.2?
  • Alle plugins er klare for Paper 1.16.1, men dette trenger ikke automatisk å bety at det fungerer for 1.16.2. Testing må forventes!
  • Paper må lansere sin 1.16.2 utgave
Endelig kan vi se at det nærmer seg en lansering av Vestlandet 1.16, men det er fortsatt en liten vei å gå. Jeg tror ikke det tar så veldig mange dager før Paper har sin utgave klar, og så snart den er ute begynner jeg oppbyggingen av ny server. Om alt går som det skal kan vi se en lansering til helgen, eventuelt starten av neste uke. Nærmere informasjon om lansering kommer når vi vet mer.

I tradisjonens ånd legger jeg til en progress bar på forumet høyre side der man kan følge med på hvor langt vi har kommet i prosessen.

Vi gleder oss alle sammen til masse nye ting på Vestlandet 1.16!

Baktus_79

Eier
Forumleder
MINECRAFT 1.16.2 OPPDATERING - HVA SKJER

Mojang har på dette tidspunktet sluppet sin Minecraft 1.16.2, og det samme har Spigot gjort. Men hva skjer med Paper og deres lansering av 1.16.2? Jeg kan ikke annet enn å riste på hode eller som mange av dere sier "smh", for det Mojang holder på med er rett og slett patetisk. Ja, nå er jeg virkelig såpass direkte og sier akkurat hva jeg tenker. Mojang har siden sin utgivelse av 1.13 levert mildt sagt middelmådige versjoner av Minecraft. Enkelte har sagt til meg "Men Baktus, Minecraft er ment for å være singleplayer.", men så enkelt synes jeg ikke det er og jeg kan ikke leve med et slikt utsagn. Mojang lanserer også server versjoner av Minecraft, akkurat den utgaven som blir benyttet og levert med feks Spigot eller Paper. Høydepunktet i Mojang historie over de mest mislykkede Minecraft lanseringer dukket opp ved lanseringen av 1.14. Det var såpass skakkjørt at det fremdeles ikke fungerer optimalt. Det var så ille at Mojang selv ga det opp for å fortsette med neste lansering, 1.15. Kan ikke akkurat skryte av den heller, men det var et bitte lite steg opp i den mislykkede rangeringslisten. Og nå er det altså 1.16.2 som står for tur.

At 1.16.2 skulle bli Mojangs neste suksesslansering hadde jeg ingen verdens tro på. Glansdagene til Mojang sluttet ved lanseringen av 1.13 og siden har det bare gått rett ned. Etter min mening var Minecraft 1.12.2 den aller beste versjonen noensinne, og den var jo bra! Bra jobbet Mojang! Men hva skjedde etter denne lanseringen? Vel, vi kan jo spekulere i dette både opp, ned, øst og vest, men den aller største endringen som skjedde etter 1.12.2 var at Microsoft overtok som eier etter at de kjøpte det av Notch for ca 22 milliarder kroner. Smart valg, så absolutt, men man begynner jo å innse hvem som var hjernen bak det hele.

Men nok klaging og over til poenget!

PAPER 1.16.2
Paper teamet har nå avventet lanseringen av 1.16.2 pga flere mangler og feil ved Mojangs lansering som kan få fatale følger for server eiere rundt omkring. Paper teamet er jo ikke akkurat de som sitter på latsiden så det er gjerne de som retter opp i Mojangs mangler og feil, men i og med at de ikke har de samme ressursene som Mojang har så går det med noe mer tid til utviklingen.

Det største problemet som spesifikt berører Vestlandet er map konvertering fra 1.15 til 1.16. Det er store muligheter for at map blir korrupte og/eller andre ødeleggelser.

Paper utvikler Aikar - 13.08.2020
Initial reports suggest that the same issue in 1.16.1 with villages and MapLike spam is still happening, so Mojang didn't fix it, just the error message spam changed. So with that in mind, it APPEARS that this is not any new issue vs 1.16.1, and it may be safe to update if you are already on 1.16.1. If you are on 1.15, updating to 1.16 will depend on if you are ok with your Villages potentially being damaged and losing their grass.

Paper utvikler Aikar - 16.08.2020
I'm releasing an updated rc3 build with fixes from @Proximyst (she/her) and @BillyGalbreath. I'm going to hold off on proper release to master branch still for now as we've got confirmation the MapLike spam even happens for 1.16.1 freshly generated chunks going to 1.16.2 too... Outside of that (which what all is being converted correctly is still unknown), it seems in general no major issues. It's possible a 1.16.1 -> 1.16.2 chunk has no damage/conversion issues outside of console spam, and it only has the same damage impact that 1.15 -> 1.16 had with villages grass blocks. I will see if we can try to fix the issue myself in the next few days. As said, please ensure you have backups!And Developers, I have updated the API jar.

For Vestlandet innebærer dette mer venting inntil Paper gir klarsignal for at det er trygt å oppdatere. Når dette skjer er vanskelig å si, men det skal nok ikke ta så veldig lang tid. Jeg har ikke samvittighet til å oppdatere til 1.16.2 om det er en risiko for at ting går i stykker. I verste fall kan en slik oppdatering bety av spillere mister bygninger, items, kister osv.

Vi prøver å oppdatere dere spillere så ofte vi kan, men dessverre så er det ikke alltid gode nyheter!

Baktus_79

Eier
Forumleder
UPDATE

Da ser det ut til at Paper teamet har fikset den største feilen med 1.16 som innebærer at kart kan bli korrupte, spesifikt kart som blir konvertert fra 1.15.x til 1.16.x. Det er en release candidate av 1.16.2 ute nå, så om den viser seg å fungere vil nok 1.16.2 fra Paper komme i løpet av morgendagen. Da gjelder det for oss å sette opp og teste 1.16.2!

Baktus_79

Eier
Forumleder
mc116.png

VESTLANDET OPPDATERER 04.09.2020 KLOKKEN 18:00
(SURVIVAL STENGER NED TORSDAG 03.09.20 KLOKKEN 18:00)
Ja, Vestlandet 1.16 lanseres fredag 4. september klokken 18:00. Vi har alle ventet lenge på dette øyeblikket, men nå er vi altså kommet så langt i prosessen at vi mener det er helt greit å lansere allerede neste uke! I denne posten er det viktig for oss å informere om hvordan oppdateringen vil foregå og hva du kan forvente når serveren er lansert med Minecraft 1.16.2.

OPPDATERING
Vi ser oss nødt til å stenge ned survival delen av Vestlandet torsdag 03.09.2020 klokken 18:00. De neste 24 timene etter dette skal følgende gjennomføres:
  • Kartet skal konverteres over til 1.16.2. For best kompatibilitet så gjennomfører vi en full konvertering slik at Vestlandet går uten for mye lagg. En konverteringsprosess kan ta alt fra 12 til 24 timer så tiden er knapp for å gjøre så mye annet mens survival er nede.
  • Etterkontroll av kartet.
  • Gjennomføre en fullverdig oppstart og test uten spillere.
  • Vi stenger KUN survival serveren! Det betyr at minigames fortsatt vil være aktiv.

HVA KAN FORVENTES
Når serveren åpnes for offentligheten klokken 18:00 neste fredag er det et par ting du som spiller må være klar over. Kanskje du bør begynne å forberede det på visse ting allerede nå, helt avhengig av hvor viktig det er for deg.
  • mcMMO Horses er borte. Den blir fjernet da utvikleren ikke lenger vedlikeholder den.
  • Vestopia vil ikke være tilgjengelig før gjeldene plugins er oppdatert til 1.16.2. MERK: Ingenting på Vestopia vil bli borte og Vestopia vil komme tilbake når plugins er klare, men i ventetiden vil det ikke være mulig å komme seg til Vestopia.
  • Alle claims er akkurat der de skal være.
  • Alle har de pengene de hadde.
  • Homes blir ikke berørt.
  • Inventory blir ikke berørt.
  • Alt på survival vil være nøyaktig slik det var før vi stenger ned torsdag 03.09.20 klokken 18:00.
  • Nether vil være resatt og den nye nether som kommer med 1.16 er på plass.
  • The End vil være resatt.

HVA DU BØR TENKE PÅ FØR OVERGANGEN
Hvor lenge Vestopia vil være borte er det ingen som vet. Kanskje vi er såpass heldige at de plugins som mangler blir oppdaterte i løpet tiden frem mot åpning. Og det kan hende Vestopia faktisk er borte de neste månedene. Alt avhenger av når utviklerne blir ferdig med oppdateringen sin. Jeg vet at de det gjelder arbeider med de forskjellige plugins og det bør ikke ta veldig lang tid.

Om du derfor har en base på Vestopia eller et sted der du har en del items så bør du vurdere om dette skal bringes over til survival eller ikke. Som nevnt over kan det ta noe tid før du eventuelt ser de igjen.

Dette gjelder også for nether og the end. Om du har noe som du skal ta vare på i enten nether eller the end så må dette flyttes FØR nedstengningen på torsdag 03.09.20. Hvis du derimot ikke har flyttet eller hentet tingene dine før denne tiden så er de borte.