• Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.

NYHET Vestlandet og Bedrock Edition

Baktus_79

Eier
Forumleder
1589300448502.png

Du spør deg nok selv "Hva i all verden er det Baktus driver å surrer med nå? Han må jo ha slått hodet sitt!", for hva har egentlig Bedrock Edition med Vestlandet å gjøre? Nei, vi skal heller ikke åpne en egen Bedrock server, for det ser jeg ingen hensikt med å gjøre.

Bedrock Edition
Også kjent som Bedrock versjonen eller rett og slett bare Bedrock, er navnet på Minecraft utgaven som i dag blir sett på som selve Minecraft. Bedrock eksisterer på mange plattformer som blant annet inkluderer PC (Windows 10), XBOX One, Nintendo Switch, Playstation 4, mobiltelefoner og nettbrett.

Bedrock sin spillmotor baserer seg sterkt på det som tidligere het Pocket Edition (MCPE). Det ene problemet for oss PC gamere med denne utgaven er at det ikke finnes noen gode alternative løsninger for å drive en server. Joda, det er noe der ute men her ligger altså Java servere langt fremme. Det aller største problemet med disse utgavene er jo at de ikke snakker sammen med Minecraft Java Edition, som de fleste av oss benytter, og har vært frem til nå den eneste versjonen du kan bruke for å spille på Vestlandet.

Som en av de første norske servere har vi tatt i bruk teknologi som tillater at
spillere kan logge på Vestlandet med Minecraft Bedrock Edition!

IP: bedrock.vestlandetmc.no

Det er nå fullt mulig å spille på Vestlandet med Minecraft Bedrock Edition, men det er ikke uten forbehold! Denne løsningen er i et tidlig stadie og det vil mest sannsynlig by på visse hindringer og bugs, men jeg kan trygt fortelle dere at jeg enda ikke har merket noen bugs etter å ha testet en del på Vestlandets test server.

Per nå kan du ikke logge på Vestlandet med din Bedrock bruker. Dette har vi ikke implementert da det byr på mange spørsmål knyttet til sikkerhet, for som nevnt tidligere er ikke Bedrock forenlig med Minecraft Java Edition. For at dette skal fungere må vi ha en egen proxy som tar seg av alle konverteringer mellom Java og Bedrock, og for at vi skal kunne tillate Bedrock brukere må vi lette på sikkerheten, noe jeg ikke er komfortabelt med.

Dette betyr at:
Ja, du kan logge på Vestlandet med Minecraft Bedrock Edition.
Nei, du kan ikke bruke din Bedrock bruker.

Dette fungerer på følgende måte:

1589300566373.png 1589300698843.png

1589300779109.png 1589300804754.png

1589300915408.png 1589301193361.png

1589301210164.png 1589303240907.png

Selv om spillere fremdeles er avhengig av å måtte ha en Minecraft Java konto for å bruke Bedrock så åpner det ihvertfall større muligheter til å delta i samfunnet og på serveren uten å være avhengig av en PC.

Bugs, feil og mangler
Oppdages det bug så meld gjerne fra til oss enten via Discord på kanal #support eller DM, eller ved å registrere feilen på vår nettside https://www.vestlandetmc.no/forum/index.php?forums/rapportèr-en-bug-eller-feil.13/