Økonomi og Vestlandet

Økonomi er noe som alltid har vært et tema på mine Minecraft servere uansett når og hvor, og det er alltid et tema for oss i teamet samt dere spillere. Og tro du meg, vi har gjort et forsøk år etter år i håp om å finne opp kruttet som vil balansere og stabilisere økonomien. Vi kan heller ikke gjøre det for vanskelig, for husk at vi har en Minecraft server som skal være tilgjengelig for alle og enhver, da kan vi ikke kreve at spillere skal kunne de norske skattereglene og ha master i økonomi og ledelse. Jeg selv har drevet med økonomi i mange år, så jeg ville ikke hatt noen problemer med å innføre økonomi fra dagliglivet.

Nå er det jo som jeg sa over, Minecraft skal være for alle, og det skal ikke være slik at du må være siviløkonom for å spille hos oss. Vi må ha et system som fungerer for alle. Og her kommer det store problemet!

Jeg mener vi kan rangere spillerne våre på følgende måte:

  • Novice
  • Normal
  • Expert

Novice

Denne gruppen er ikke helt sikker på hva Vestlandet eller Minecraft kan tilby, eller hvordan det hele fungerer til punkt og prikke. De spiller, men er avhengig av god hjelp av andre for å kunne avansere. Den økonomiske delen er kanskje ikke så viktig for de og bruker heller sitt fokus på å ha det gøy, lære seg nye triks på Minecraft og tenker ikke så mye over alt det andre. Det blir rett og slett for mye å forholde seg til, men de lærer seg hvordan de skal tjene noen tusenlapper på sikt. Tar gjerne noen snarveier her og der ved å betale andre.

Normal

Den normale spillergruppen, der de fleste ligger, er greit kjent med Minecraft og lærer seg hva Vestlandet kan tilby. De skaffer seg jobber, tjener greit med penger, selger unna ting på AH eller gjennom trade. Ligger å hviler et sted mellom 80’000 kroner til 150’000 kroner et godt stykke inn i spillet. En god kombinasjon mellom å bygge en flott base til å skaffe seg de ressursene de trenger.

Expert

De er ikke sånn kjempemange på Vestlandet, men de som jeg kaller eksperter er de som virkelig vet å utnytte systemet til det fulle. Denne gruppen har ingen problemer med å skaffe seg alt de trenger på kort tid, og jeg tipper at for de fleste av de så er det nesten en sport i å skaffe seg mest mulig på kort tid. De jobber hardt for å oppnå gode resultater på baltop (listen over de rikeste på Vestlandet) ved å lage seg avanserte maskiner/farmer som gir de alt det de trenger raskt. De vet hvor de skal lete, og kjenner hvert eneste hjørnet av Minecraft. Ikke unaturlig at denne gruppen raskt blir millionær på Vestlandet.

I et avansert økonomisystem så ville ikke dette ha vært veldig vanskelig å ha kontroll på, men som nevnt over kan vi ikke forvente at folk skal være siviløkonomer for å få det til. Vi må ha en fin balanse mellom novice gruppen og expert gruppen, og på den måten vil det være greit for de som innehar et normalt kompetansenivå, men for nybegynneren og eksperten kan det slå litt feil ut.

Utprøvde metoder

  • Styre markedsprisen gjennom salg og kjøp fra adminshop.
  • Sette faste minimumspriser på alt av salg.
  • Ulike metoder for inntjening av penger.
  • Skattesystemer.
  • Ulike metoder for salg og kjøp av items.
  • Flere aktiviteter for bruk av penger.

Planen videre

Vi har gjort mange forsøk på å ha en best mulig balansert økonomi, men jeg tror at uansett hva vi måtte finne på så vil ting skjære seg på sikt. Jeg tror det er på tide å prøve ut noe nytt som vi ikke tidligere har gjort.

Jeg tror den aller beste metoden for en sunn økonomi på Vestlandet er å ha et begrenset antall penger tilgjengelig totalt på serveren. Vi har diskutert dette på våre møter og kommet frem til en ny fremgangsmåte som vi ønsker å ta i bruk fra og med Minecraft 1.18.

  • Vi fjerner dagens pengesystem og utvikler vår egen økonomiplugin.
  • Vestlandet skal gå over på fysiske verdier, i dette tilfelle diamanter. Hvilket betyr at helt vanlige diamanter er valutaen.
  • Ingen konto, diamantene du har i inventoriet ditt er de pengene du har. (Kan oppbevares i shulkers)
  • Øker vanskelighetsgraden ved at du kan miste penger eller bli frastjålet om du ikke er forsiktig.
  • Banker i byer vil forbli som i dag.
  • Jobs blir borte, og den eneste måten å tjene penger på er å finne de. (Vil mest sannsynlig fremdeles få i voteparty eller votes)
  • mcMMO vil få begrenset diamant features for spillerne. (Ellers blir det for lett)
  • Baltop blir borte da det ikke finnes kontoer, men kanskje vi kan ha en over hvor mye som er utvunnet.

Med dette systemet vil det ikke være uendelig med penger, og de som finnes må brukes til å deles på blant spillerne. Dette er mer likt det som er i virkeligheten, og jeg tror dette kan være med på å gjøre det ekstra spennende.

Jeg tror dette vil føre til:

  • Billigere synlige priser fordi valutaen har en høy verdi.
  • Flere byttehandler med andre items fordi alle ikke har tilgang på valuta.
  • De som i dag er rike vil fremdeles være rike på ressurser, men ikke “penger”. Diamanter kan ikke farmes eller skaffes raskere, dersom de ikke har en butikk som selger mer enn andre. Men til syvende og sist står de likt med alle andre spillere.

Utvikling

Som nevnt over vil jeg utvikle økonomisystemet selv. Jeg har valgt å utvikle selv da vi kan tilpasse økonomien mer til slik vi ønsker å ha det. Bedre support for andre plugins vi bruker. Ja det finnes noe ferdig der ute, men jeg fant bare en som kunne ha fungert greit. Massiv klaging på tap av TPS på den jeg har funnet, så da tenker jeg at vi styrer unna og lager en selv.

Jeg er allerede godt igang med å lage systemet og har en funksjonell base der jeg kan betale med diamanter.

Spillere og det nye økonomisystemet

Vi gleder oss til å prøve ut noe nytt, og som alltid er nytt spennende. Jeg vet vi ikke kan tilfredsstille alle spillere, og noen av dere vil nok tenke at dette er en syk dårlig ide, mens andre kanskje synes det kan bli artig å prøve ut noe nytt. MEN, ja det er et men her, som alle andre drastiske endringer så kreves det resett. Vi har snakket litt løst om de nye endringene og hvordan vi skal implementere de, og da har vi kommet frem til at det passer best å ta det når vi likevel må gjøre andre store endringer på serveren. Dette er da ved overgangen til Minecraft 1.18.

Når vi går over til Minecraft 1.18 ser jeg for meg at vi flytter over bygninger, men ikke items eller penger. Jeg ønsker at vi skal ha en delvis frisk start der alle kan begynne likt itemsmessig, og tradisjonelle penger blir jo borte uansett. For å kunne starte ferden mot en sunn økonomi så må alle starte på delvis like premisser når det gjelder diamanter og ander items, unntaket blir bygninger. Dette er ikke skrevet i stein og kan forandre seg. Det beste hadde kanskje vært å gjennomføre en full resett, men det har vi allerede gjort. Kom gjerne med tilbakemeldinger til oss i staben om hva som ønskes.

Det er fortsatt lenge igjen til noe som helst, og Minecraft 1.18 vil nok ikke være klart for Vestlandet før april eller mai 2022 OM den slippes i desember som planlagt. Jeg deler dette med dere nå slik at du kan se at vi jobber med økonomien og hva slags tanker vi har rundt situasjonen. Det har jo vært mye snakk om dette nå de siste ukene.

12 tanke på “Økonomi og Vestlandet

  1. Ærlige meninga mi her e om d e fastsatt at økonimien skal endres i en så her stor grad, så syns æ d hadde vært like greit å bare kjøre uten økonomi at all. Diamanta e nu legit uendeli av, så d blir igjen dem som gidd kommer t å være på topp, og overlegent, akkurat som d e me nåværanes system. Uten en satt valuta blir d heller mer “æ treng x, æ gir y”, istedet for å gå via en fastsatt ting.

    Og på reset fronten, æ hadde stemt på full reset, til tross for at på sitt beste lanseres d 10-11 måneda etter forrige reset, men et såpass stort hopp midt i en “sesong” virke bare rett og slett galt.

          1. Det er en del ting som enda ikke er på plass, men vi må gå inn å se på de ulike aspektene som gir “gratis” diamanter. Dette gjelder villagers og mcMMO. Spørsmålene vi må gå inn med er hvor enkelt det er å skaffe diamanter, og hva vi kan gjøre for at det blir rettferdig uten å ødelegge gameplayet totalt.

            Hvor mange villagers som spawner på kartet har jeg ikke funnet noen konkrete data på.

        1. synnes at penger er bedre en diamanter da jeg likker jobs å det.

          det vet jeg at andre liker også
          er jo noe utenom vanilla å det er det jeg synnes er morro å spille jeg vil ikke ha betaling med diamanter men mere med penger
          bare synd at det er så ille som det er ingame nå

      1. Han kan skjekke hvor mange det er igjen med og markere hele mapet med world edit bruke en kommand der han fjerner alle diamond ores så kommer det opp hvor mange blocker som er redigert. dermed får han svaret på hvor mange diamant ores det er igjen på mapet

  2. […] fikk ikke redigert kommentaren. Poenget mitt her e mer om d e ansett som galt at items e så billig som dem e, da markedet blir spillersatt, så kommer ikke å bytte valutaen til et spesifikt item til å endre nåkka. Fair enough, d blir nåkka anna å gå ut å mine for diamonds enn å ta et minutt eller to å greve gravel, men alikavel, d kommer fortsatt til å være mye mer valuta enn behov i omløp.

  3. synnes penge systemet er bra nå eneste som burde vere bedre er prisene

    det som er med diamanter synnes jeg ikke er en god ide får det blir jo akkurat som det er nå med økolomien men bare verre får oss som spiller på serveren skjer dette så slutter jeg å spille på serveren

    noe jeg ikke vill pga jeg trives her

  4. Uansett hva en gjør så vil nok økonomien skjev fordeles. Er bra det testes utallige ting for å balansere mest mulig, men er nok enig at det heller ikke bør være for komplisert. Jeg tror det kunne balansert systemet litt ved å gitt en skille på online/offline shops. Det er for lett å sette ting ut for salg og gå offline. (dette dumper prisen automatisk ved at mange selger samtidig) offline shop burde vært dyrere, feks fast skatt eller høyere pris for butikk. Ved dette gis fordelen til de som er online og trolig vil skjevfordelingen være helt lik 😉

Legg igjen en kommentar