Vestlandet og økonomi

Det er mange av dere som har sterke meninger for hvordan økonomien skal være på Vestlandet. Jeg har fått så mange tilbakemeldinger fra spillere som enten er missfornøyde med mitt nye forslag basert på et item basert økonomisystem eller er storfornøyde. Det er så mange meninger der ute at jeg vil gjerne invitere dere alle med på en saklig diskusjon som omhandler et “perfekt” økonomisystem som kan gjøre de aller fleste fornøyd. Jeg vil gjerne ha dere med på å avgjøre hvilken retning vi skal gå når vi går over til Minecraft 1.18.

Forslag om nytt økonomisystem

Jeg har jo allerede annonsert vår plan for økonomien videre, men for å oppsummere det jeg har sagt og komme med nye tanker som har kommet i etterid.

  • Vi baserer oss på en item basert valuta. Jeg annonserte diamanter, men ser nå at kanskje vi burde velge kobber i stedet da den ikke skal brukes til noe nyttig og er mer tilgjengelig.
  • Fjerne Jobs pluginen slik at inntjeningen er selve itemet. Ut å mine!
  • Valutaen kan oppbevares i shulkerbokser i inventoriet slik at det ikke tar opp så mye plass.
  • Lekt med tanken om å la spillere definere kiste for inntjening av valuta, feks ved offlinesalg på AH. Da er det mulig å sette opp hoppere for å transportere valutaen til andre kister.
  • Ønsker å sette opp /bal kommandoen slik at man kan se hvor mye penger man bærer på.

Dette er planen og tanker så langt. Et itembasert økonomisystem er nøye tenkt igjennom, det gir et veldig rettferdig system der alle har samme muligheter til å tjene penger. Det er ikke lenger mulig å finne smutthull for å tjene seg styrtrik på kort tid. I tillegg til dette tror jeg spillere tyr til byttehandel med andre items, noe jeg tror er veldig positivt. Dette vil gi større flyt i økonomien på mange måter.

Spørsmål til dere

Hva tenker dere er negativt med det som er nevnt over?
Hvis negativt, hva kunne vært gjort annerledes?
Forslag til andre ting vi kunne lagt inn av funksjoner?

Hva tenker dere er bra med det som er nevnt over?
Er det noen funksjoner som ikke burde vært der?

Om itembasert økonomisystem er negativt, hvordan skulle vi ha hatt systemet?

Kommenter under!

3 tanke på “Vestlandet og økonomi

  1. Jeg har et forslag som innebærer at vi beholder pengeøkonomien, men endrer måten man tjener penger på.
    Dette vil innebære at vi fjerner jobs og tar i bruk Baktus sin ide om en itembasert valuta. Istedenfor å kun fokusere på kobber vil jeg foreslå at vi lager en kommando som kan gjøre om x antall kobber til y antall penger.

    For eksempel at 1 kobber vil gi deg 20kr ingame.

    Dette vil gjøre at vi kan beholde alle de tidligere pluginene som allerede omhandler penger som /ah, /bal, /baltop og markedsshoppene som gjør at vi ikke trenger å bytte om hvis det er mulig å lage en kommando for det.
    Med tanke på dette som en løsning må man eventuelt lage en kommando for å gjøre om kobber til penger og en for å gjøre om penger til kobber.

    1. dette høres morro ut å vert å prøve

      å kommer ulempende med at prisene går lavere å lavere
      er jo rene pris krigen på serveren om å vere best på baltop osv noe som ikke har en mening uanset eneste som kjer er at prisene på serveren blir vere får den som skal på topen av baltop

  2. synnes ikke diamanter er en god valuta jeg liker best penger ingame
    bare synd at det ikke klare å holde en ok pris helle veien
    har sakt min mening mange ganger

    men det med diamanter osv der man blir mistenkt får x ray får å vere heldig å blir bannet er en ulempe med at alle miner
    jeg selv er ikke mye å graver pga dette jeg graver av og til men da i bare korte perioder får jeg er skeptsk mot hvordan dere tolker x ray noe man ikke bruker mange andre servere har jeg blit bannet noen dager får dem trode jeg hacket noe jeg ikke gjor men ble straffet får det

    det synnes jeg er skumelt får å gå å mine i lange perioder

    ang økolomien så kommer det til å bli akk som i dag uanset altid noen som selger billigere en andre å det er det som ødeleges

Legg igjen en kommentar