Vestlandet, endringer og tiden fremover

Minecraft er et spill som rett og slett nekter å kaste inn håndkle, et spill som fremdeles er aktuelt i gaming miljøet. Litt sånn er det med Vestlandet også, en Minecraft server som holder seg gående og aktuell for Minecraft spillere i Norge, en server som er mer seiglivet enn den verste tyggisbiffen du har spist. Nye ideer diskuteres kontinuerlig men ikke alle av de blir en realitet, men av og til må det endringer til for å sikre en rettferdig spillopplevelse for alle våre spillere.

Det er uansett på tide med en oppdatering av hva planene er for resten av 2023 og informere litt om hva som har blitt gjort som direkte berører enkelte spillere.

Jobs

La oss rive av plasteret og gå rett på saken som jeg tror enkelte av dere kommer til å bli mest misfornøyd med. Økonomien in-game på serveren har alltid vært et sårt og vanskelig tema, det er umulig å få det 100% rettferdig. Alt handler om nivået på spilleres Minecraft skills. Er du god så blir du den rikeste på serveren, både når det kommer til items og penger. Hvis du er helt middels på Minecraft så gjør du det helt greit. Er man nybegynner så blir det vanskelig.

Det å finne et rettferdig system ved inntjening av penger er umulig fordi det er et stort sprik fra proff til nybegynner, for det stille spørsmålet vil alltid være “Hvilken av de gruppene skal straffes?”. Denne gangen har vi gått løs på 2 jobber i Jobs systemet, Alkymist og Graver.

Graver

  • Red Sand: 0,2 → 0,2
  • Coarse Dirt: 0,25 → 0,2
  • Dirt: 0,25 → 0,2
  • Grass Block: 0,3 → 0,2
  • Gravel: 0,4 → 0,2
  • Sand: 0,4 → 0,2
  • Clay: 0,4 → 0,4

Sammenlignet med andre jobber var enkelte av disse prisnivåene for høyt.

Alkymist

  • Nether Wart: 6 → 0,5
  • Redstone: 6 → 0,5
  • Glowstone Dust: 8 → 0,8
  • Fremented Spider Eye: 12 → 1,2
  • Gunpowder: 6 → 0,5
  • Dragon Breath: 25 → 2,5
  • Sugar: 7 → 0,7
  • Rabbit Foot: 18 → 1,8
  • Glistering Melon Slice: 10 → 1
  • Spider Eye: 9 → 0,9
  • Pufferfish: 14 → 1,4
  • Magma Cream: 12 → 1,2
  • Golden Carrot: 14 → 1,4
  • Blaze Powder: 12 → 1,2
  • Ghast Tear: 22 → 2,2
  • Turle Helmet: 12 → 1,2
  • Phantom Membrane: 12 → 1,2

De fleste på serveren som har en alkymist jobb har også laget seg en brewing farm som gjør at spilleren ikke trenger å gjøre noe som helst, foruten å trykke på en knapp for å tjene penger. Med de gamle prisene og ved å benytte seg av feks nether wart så kunne man oppnå limit på under 2 minutter. Andre jobber så må man legge langt mer arbeid i jobben for å kunne oppnå det samme resultatet. Et slikt system er ikke rettferdig fordi alle har ikke den samme kunnskapen til å gjøre noe tilsvarende. De gamle prisene er laget basert på arbeidet og tiden det ville tatt hvis jobben ble gjort manuelt. Ved å redusere de fleste prisene for inntjening til 1/10 ble tiden det tok for å oppnå limit mer rettferdig sammenlignet de andre jobbene.

Prisene på jobber vil få en rettferdig overhaling ved overgangen til Minecraft 1.20. For å sette de riktige prisene ønsker vi å danne et pristeam der stab og enkelte spillere skal få delta.

Vi tar sikte på et langt mer rettferdig system der jobber må utføres manuelt og ikke med maskiner/farms. Alkymist jobben vil bli fjernet ved overgangen til Minecraft 1.20.

Pillagers

En pillager farm er en annen ting som vi definerer som relativt OP, der spillere har tilgang på uendelig mange emeralds. Emeralds kan brukes med trading villagers til å skaffe seg en rekke med godsaker som vanligvis ville krevd arbeid. Lurer du på hva slags ting dette er kan du lese mer om dette ved å følge denne linken https://minecraft.fandom.com/wiki/Trading.

For å gjøre dette rettferdig for alle har vi tatt en beslutning om å fjerne emerald dropp fra pillagers.

Ressurs verden

Jeg snakket med noen spillere som fortalte at man ønsket et mer lukket område der spillere kunne grave etter ressurser de hadde behov for. Argumentet for å ha et slikt lukket område var at man ikke ønsket at spillere skulle ødelegge områder på verdenen med store hull og andre ødeleggelser. Det har vi nå gjort noe med, vi har opprettet en egen ressurs verden som er tiltenkt å være akkurat det navnet tilsier, en verden bestående av kun ting man har behov for i et byggeprosjekt eller ved å jobbe med feks graver.

Ressurs verdenen vil ikke inneholde verdier som:

  • Diamond Ore
  • Emerald Ore
  • Gold Ore
  • Lapis Ore
  • Deepslate Diamond Ore
  • Deepslate Emerald Ore
  • Deepslate Gold Ore
  • Deepslate Lapis Ore
  • Spawner
  • Kister
  • Strukturer (Village, Ancient City, Mineshaft, Stronghold, Ocean Monument, etc)

For å komme seg til ressurs verdenen kan du bruke kommandoen /ressurs. Om du skal komme deg tilbake så bruker du bare /spawn, eventuelt andre teleport kommandoer der spawn punktet er i hovedverdenen.

Det vil ikke være mulig å lage claims i denne verdenen, men man kan sette home om man finner et sted man ønsker å grave etter blokker.

Minecraft 1.20

Ja, denne er jo også på trappene for tiden så det kan være greit å belyse noen av planene for denne oppdateringen.Vi skal selvsagt oppdatere til Minecraft 1.20 når vi føler at vi er klar for det. Snapshots av 1.20 er allerede utgitt og da bør det ikke være mange månedene igjen før lanseringen skjer.

For å oppdatere til slike hovedversjoner så må vi alltid ha et mapreset, det slipper vi heller ikke unna denne gangen heller. Vi har nylig hatt en full resett for våre spillere da vi gikk over til 1.19, og dermed er det bestemt at vi skal tillate å ta med seg sine eiendeler over til den nye serveren.

Dette inkluderer:

  • Items*
  • Bygninger**
  • Penger
  • mcMMO stats
  • Claims
  • Inventoriy
  • Backpack

* Her må spillere ta ansvar selv ved å sørge for at items ligger enten i inventory eller backpack for å være sikker på at det blir med.
** Spillere må selv sørge for å markere opp områder de skal ha med seg.

Nå er jeg veldig tidlig ute med denne meldingen og det er flere måneder til før Vestlandet i det hele tatt skal vurdere å oppdatere, men av erfaring så er dette spørsmål spillere har når nye versjoner begynner å dukke opp. Planen for hvordan ting skal gjennomføres er ikke i nærheten av å være klart så å stille spørsmål om Minecraft 1.20 oppdatering er som å spørre veggen i huset ditt. Den vet like lite som meg eller andre i teamet.

Om jeg fikk med alle tingene på listen over er jeg usikker på, men vi tar høyde for at spillere ikke vil miste noe som helst. Det eneste du kan miste er det du selv må ha kontroll på.

Abonnere
Varsle om
7 Comments
Eldst
Nyest Flest Stemmer
Inline tilbakemeldinger
Vis alle kommentarer
NickFury
10 måneder siden

For en dum endring, vi sliter allerede med spillere, så kommer dere med enda en dum endring som gjør at folk vil slutte i massevis. Vet ikke hva dere snakker om i stabmøtene, men det virket som ett stort ekkokammer. Skuffet, jeg vil ikke spille mer.

NickFury
10 måneder siden
Svar til  baktus_79

Det at det første du sjekker er spilletid, sier litt om prioriteringene dine. Fremfor spillerne sitt beste. Skal gi det et hint, det har noe med det å være anonym på et offentlig forum.

Sist redigert 10 måneder siden av NickFury
Eirik_TheViking
10 måneder siden

Skal innrømme at jeg føler denne sesongen av Vestlandet har gått litt i dass for å si det sånn. Det har vært altfor mange endringer på Jobs og økonomien som gjør at de som fikk utnyttet de sterkeste jobbene på starten kommer til å være på topp for alltid. Hvis en ny spiller begynner på serveren sånn som økonomien er nå, så kan de bare glemme å nærme seg de øverste spillerne. Håper på full reset til 1.20.

Eirik_TheViking
10 måneder siden

Har ikke noe problem med endringene. Men dette skulle ha blitt gjort for veldig lenge siden. Prøv å ikke forandre så mye midt i sesongen. Skaper altfor store forskjeller mellom nye og eldre spillere.

Sist redigert 10 måneder siden av Eirik_TheViking